Для людей
з вадами зору

    Галузі    Водний транспорт    Інформація про водний транспорт України
Версiя для друку


Інформація про водний транспорт України

Загальна інформація про водний транспорт України

Морський транспортний комплекс є багатофункціональною структурою, що задовольняє потреби національної економіки у транспортному забезпеченні. Морські порти є складовою частиною транспортної і виробничої інфраструктури держави з огляду на їх розташування на напрямках міжнародних транспортних коридорів. Від ефективності функціонування морських портів, рівня їх технологічного та технічного оснащення, відповідності системи управління та розвитку інфраструктури сучасним міжнародним вимогам залежить конкурентоспроможність вітчизняного транспортного комплексу на світовому ринку. Основними перевагами морської портової галузі України є:

  • високий експортний потенціал вантажів чорних металів, вугілля, залізорудного концентрату та зернових;
  • наявність потужностей з обробки вантажів;
  • вигідне розташування морських портів для забезпечення транзитних вантажопотоків;
  • наявність нормативно-правової бази щодо можливості залучення приватних інвестицій для розвитку портової галузі;
  • наявність висококваліфікованих спеціалістів портової галузі.

Галузь з одним з найпотужніших потенціалом серед провідних країн світу:

  • 38 державних підприємств з оборотом близько 10 млрд. грн. на рік
  • 5000 галузевих суб'єктів господарювання
  • 100 000 моряків-громадян України
  • 1 робоче місце в галузі стимулює створення 4-5 робочих місць в суміжних галузях
Стан галузі
 
Морські порти

Морські порти

Найпотужніший потенціал:

  • 13 континентальних морських портів.
  • 262 млн. тонн пропускної здатності на рік.
  • 25 тис. працівників.
Внутрішні водні шляхи України

Внутрішні водні шляхи України

Можливості:

  • 3 судноплавні річки, дві з яких входять до ТОП-5 найбільших річок Європи.
  • 16 річкових портів та терміналів.
  • 60 млн. тонн пропускної здатності на рік.

В Україні, як і в усьому світі, нині зростає попит на перевезення внутрішнім водним транспортом. Вантажовласники, насамперед металовиробники і зернотрейдери, в умовах економічної нестабільності, зростання цін на пальне, збільшення випадків перебоїв у роботі залізничного та автомобільного транспорту через конфлікт на сході країни намагаються скоротити транспортні витрати та покращити логістику перевезень.

Отже, постає передусім завдання та ціль перенести значну частину вантажопотоку на річку, оскільки річковий транспорт має низку переваг перед іншими видами вантажоперевезень, і насамперед − це економічність. Звертаємо увагу, що маючи 5 л умовного палива або 1 тонну умовного вантажу можна перевезти річковим транспортом на 500 км, залізницею − на 333 км, автомобільним транспортом − усього на 100 км.

Таким чином, за одних і тих самих умов витрат на паливо, вантаж можна транспортувати річкою у півтора рази більше, ніж залізницею. Зазначене обумовлює перспективність розвитку ВВТ і потенційну можливість суттєво наростити своє представництво на ринку вантажних та пасажирських перевезень.

З точки зору суспільних переваг, розвиток річкового транспорту в Україні та включення його в систему мультимодальних перевезень дозволить не тільки знизити енергетичні витрати та скоротити шкідливі викиди в атмосферу, але й транспортувати товари суднами типу «ріка-море» між великими промисловими центрами країни та чорноморськими портами без додаткового перевантаження. Окрім, знизити навантаження на автомобільні дороги та «оздоровити» залізниці, звільнивши їх від частини нерентабельних перевезень, і таким чином сприяти  реформам,  що  відбуваються  на   залізничному  та автомобільному транспорті.

Загальна довжина судноплавних річок України, які використовуються як водні шляхи, становить 2 241 км, з яких Дніпро є найважливішою воднотранспортною магістраллю. Басейн Дніпра займає близько 65 відсотків річкового простору України.

У 1990 році обсяг внутрішніх перевезень річковим транспортом в Україні становив майже 67 млн т на рік, на теперішній час цей показник скоротився до 8 млн. т.

Перевезення вантажів по р. Дніпро за 2013−2017 роки (тис. т.)*

 

Показник

За навігаційний період 2013 р.

За      навігаційний 
період 2014 р.
За      навігаційний 
період 2015 р.
За      навігаційний 
період 2016 р.
За      навігаційний 
період 2017 р.

Усього

3 564

4 384

4 702

6 435

8 085

З них зерно

1 383

1 489,9

1 768,7

1 999,0

2 663,0

*- за даними Річкової інформаційної служби

Для річкового транспорту підходить обслуговування вантажопотоків, для яких важлива не швидкість, а ритмічність доставки, це зерно, пісок, метал, добрива, руда тощо. Саме тому, за нинішніх умов економічно обґрунтованим в Україні розглядається перевезення річковим транспортом до 25 млн т вантажів (що у 3-4 рази більше, ніж зараз).

Проте, на шляху вищевикладених перспектив є низка факторів, які перешкоджають збільшенню обсягів перевезень річковим транспортом, а саме:

  • відсутність на теперішній час, удосконаленої нормативно-правової бази на річковому транспорті;
  • застаріла портова інфраструктура;
  • нестача спеціалізованих терміналів;
  • нестача сучасного флоту;
  • недостатнє фінансування інфраструктури ВВШ, тощо.

Крім того, річка Дніпро закрита для вільного проходження суден під іноземним прапором без відповідного одноразового дозволу, а також для роботи іноземного флоту між портами України (каботаж) без дозволу на каботажні перевезення.

Саме на вирішення вищезазначених проблем спрямована робота Міністерства інфраструктури України з метою розвитку внутрішнього водного транспорту та інтеграції його до пріоритетної Європейської транспортної мережі.

Додаткову та більш детальну інформацію про водний транспорт України, можна отримати на сайтах державного підприємства «Укрводшлях» та Річкової інформаційної служби України.