Для людей
з порушенням зору

    ЗМІ про нас    21 Грудня 2016, 14:50
Версiя для друку


Юрій Лавренюк: «Паспорт моряка» можна буде отримувати чесно та прозоро

Міністерство інфраструктури України до кінця 2016 року визначиться з подальшою долею Інспекції з питань підготовки та дипломування моряків, яка буде перейменована на Бюро, отримає оновлену нормативно-правову базу й запровадить спрощені процедури підтвердження кваліфікації осіб командного складу й суднової команди, разом із унікальними онлайн-запобіжниками для мінімізації корупційних ризиків у цій сфері. Про це в інтерв’ю «Вектор ньюз» повідомив заступник Міністра інфраструктури України Юрій Лавренюк.
21 Грудня 2016, 14:50

Наразі ж близько 200 тисяч моряків стали заручниками корупціонерів, які за допомогою численних «посередників» заробляли на хабарях до мільйона доларів на рік. «МІУ бере напрямок на збільшення конкурентної спроможності на міжнародному морському ринку. ДКК буде працювати ефективно, більше ніяких іміджевих і фінансових втрат у крюінгових компаніях», — зауважив Юрій Лавренюк під час однієї з нарад і додав, що корупційна складова ДКК буде зведена до нуля. Цьому сприятиме запровадження електронної реєстрації документів і введення комп’ютерного тестування кандидатів на отримання морських сертифікатів. Що саме малося на увазі, ми й запитали заступника Міністра інфраструктури України.

— Юрію Федоровичу, на сьогоднішній день існує проблема затримки та скасування заміни екіпажів суден, яка спричинена несвоєчасним отриманням моряками документів (морських сертифікатів) у Державних кваліфікаційних комісіях Інспекції з дипломування моряків. Також є численні скарги від крюінгових компаній щодо професійності моряків, які наймаються на роботу. Чи не це стало приводом для «зламу» системи?
— Коротко розповім про ситуацію, яка склалася у цій сфері. Коли ми зіткнулися з роботою Інспекції, то виявилося, що надання послуг по підвищенню кваліфікації чи перекваліфікації моряків тісно пов’язане з корупційними ризиками. Наші працівники спільно зі Службою безпеки України встановили приблизну вартість поборів, які різні посередники збирали з усіх моряків – від юнкерів до капітанів (суми варіювались від 200 до 2500 у.о.).

За результатами цих повідомлень були ініційовані відповідні перевірки, але паралельно, поки правоохоронні органи почали ламати всі ці корупційні схеми, ми почали думати над тим, як зробити так, щоб подібні схеми не змогли з’явитись знову. Ми дуже довго спілкувалися з Міністром, чи потрібна взагалі така Інспекція. У соцмережах навіть пропонують взагалі ліквідувати її, як непотрібний орган. Однак, за світовим досвідом, подібні органи є в кожній морській державі, і їхня діяльність базується на Міжнародній конвенції про підготовку й дипломування моряків та несення вахти 1978 року (дата набрання чинності для України — 07.04.1997). І таким чином кожен моряк кожні п’ять років має підтверджувати свою кваліфікацію, це окрім випадків, коли він захоче підвищити свою кваліфікацію. Щоб наших моряків визнавала світова спільнота, а ви знаєте, що багато з них працюють на іноземних судах, наші дипломи й посвідчення також мають визнаватися в усьому світі. Але останнім часом почали все частіше надходити скарги від крюінгових компаній, що не всі моряки з відповідними документами достатньо висококваліфіковані, а отже, постає питання до тих, хто видає такі посвідчення, паспорти особи моряків й інші документи.

— На ваш погляд, де в чинній системі дипломування моряків закладено найбільше корупційних ризиків?
— Слід зазначити, що ризики були на всіх можливих етапах. Безліч зловживань було навіть на етапі подачі документів (за відповідну суму можна було обійти «чергу»). Крім того, наприклад, якщо особа хотіла стати простим моряком (для цього потрібно було пройти лише відповідні двомісячні курси), то вона навіть, не знаходячись в Україні, за хабар могла отримати сертифікат про проходження курсів. Цей сертифікат, знову ж таки за хабар, підтверджувався в Інспекції, а потім в капітанії порту вже за черговий хабар можна було швидко отримати посвідчення моряка (бо саме капітани підписують посвідчення). Якість такої підготовки нульова, а система поборів надзвичайна.

— І ви вирішили діяти…
— Була створена відповідна робоча група, результати роботи якої ми зараз і будемо втілювати. 
По-перше, ми вирішили повністю перейти на електронний документообіг і тестування. Як було раніше: моряк, який мав пройти підтвердження своєї кваліфікації (чи, відповідно, пройти перекваліфікацію), мав пройти навчання в так званому тренажерному центрі. В Україні є близько 62 таких центрів, які за своєю організаційно-правовою формою є приватними компаніями, що отримали атестацію від Державної служби безпеки на транспорті. Більшість із них лише називаються центрами, хоча насправді це звичайні орендовані квартири, де стоять комп’ютер і принтер, на якому друкують сертифікати. Тепер буде інакше — усі навчально-тренажерні заклади з підготовки моряків будуть мати тренажерні класи, навчальні плани й затверджені питання для проведення кваліфікаційних іспитів, а також навчальні класи із сучасними комп’ютерами й апаратурою. 

По-друге, ще однією проблемою було те, що нормативно функції й порядок діяльності таких центрів були визначені дуже погано. Відтепер такі центри матимуть чіткі критерії технічного обладнання й порядку роботи. Зокрема буде встановлена мінімальна кількість осіб, які мають пройти навчання в таких центрах, наприклад: не менше тисячі осіб на рік. Теоретично, після встановлення нових критеріїв не всі центри їм повністю відповідатимуть, але ніщо не заважатиме об’єднуватися й діяти спільно. До кінця 2016 року вже будуть готові всі нормативні акти щодо діяльності Центрів (йдеться про Типові положення про діяльність навчально-тренажерних центрів, про перевірку їх діяльності тощо). Нововведенням буде запровадження контролю якості навчання, яке проводять навчально-тренажерні центри.

— За новими правилами, у якому вигляді існуватиме Інспекція? 
— Територіально нічого не зміниться. Буде головний офіс у Києві, а також філії в Одесі, Миколаєві, Маріуполі, Херсоні та Ізмаїлі. Хоча замість Інспекції буде Бюро (бо насправді жодних інспекторських функції ця організація ніколи й не виконувала). Подання документів відтепер буде лише в електронній формі – онлайн, без жодних черг. Тепер не матиме значення, де знаходиться моряк — скановані копії документів він зможе надіслати звідусіль. Потім надійде відповідь, що документи прийняті, взяті в роботу, встановлена черга за номером таким-то, слід прибути до філії з оригіналами документів на певну дату та час. Ще один крок подолання корупції полягатиме в тому, що моряки, які мають практичний досвід роботи (реально знаходяться в плаванні) протягом певного часу й цей час можуть підтвердити документально, не будуть проходити навчання в тренажерних центрах, а відразу направлятимуться до Державної кваліфікаційної комісії. 

Звичайно, це не стосуватиметься тих випадків, коли моряк, наприклад, захоче стати капітаном, тоді навчання буде потрібне за будь-яких умов. Тепер стосовно того, як працюватимуть оновлені тренажерні центри (ті, які залишаться після переатестування). Після того, як центри наберуть нову групу для проходження навчального курсу, за напрямами (наприклад: 50 осіб бажає стати моряками, або пройти підтвердження кваліфікації), то вони в онлайн-режимі, через навчально-тренажерний центр отримають доступ до серверу з відповідними навчальними тестами, які будуть зберігатися виключно в головному офісі в Києві. Тобто буде розроблена й запроваджена уніфікована програма оцінювання моряків, яка буде єдиною для всіх навчально-тренажерних закладів, що проводять початкову підготовку фахівців водного транспорту. Жодних «специфічних» умов чи своїх власних програм навчання окремих центрів не буде. Після закінчення навчання Центри звітуватимуть перед Інспекцією (Бюро) про проходження слухачами електронного тестування на сервері.

— Чи можна більш детально розповісти, як саме відбуватиметься онлайн-тестування? Де були корупційні складові раніше? 
- При проходженні ДКК моряк навіть не знав, про що його будуть запитувати, а тому без хабаря скласти іcпит було важко. Після того ж, як будуть розроблені уніфіковані тести, кількість запитань буде обмежена — їх не буде 300-400, і вони матимуть чітку спрямованість. Скажімо, кожен тест складатиметься з 50 питань. Кожне питання має свій відповідник у балах. Правильно давши відповідь на всі запитання, можна буде набрати 100 балів. Якщо хтось не набирає 50 балів, то він не буде допускатися до складання іспитів в Державній кваліфкомісії. Кількість слухачів, які не пройшли тестування, буде автоматично фіксуватися на головному сервері. І за цими показниками ми потім будемо чітко бачити, які центри якісно проводять навчання, а які – ні, тобто проводитиметься контроль якості навчання в тренажерних центрах. Якщо результат тестування — від 50 до 75 балів, то морякам призначається співбесіда в ДКК. Якщо понад 75 балів – то проходження ДКК зараховується автоматично. До речі, протоколи з ДКК також не треба буде отримувати на руки, результати ДКК автоматично надсилатимуться в онлайн-режимі до відповідних капітаній, які матимуть чітко визначити дату та час, коли моряку прийти за своїми документами, про що його буде повідомлено також в онлайн-режимі. 

— Хто сьогодні формує склад ДКК?
— Насправді, в такому вигляді якими вони є на сьогоднішній день, ДКК за своєю формою не є суто державними, бо до складу комісій входять і капітани, і науковці, й інші люди на тимчасовій основі. Ми будемо змінювати всі ДКК, як за персональним складом, так і за способом формування. Працювати члени ДКК будуть на постійній основі — це будуть досвідчені фахівці, які відповідатимуть певним критеріям, і лише тоді ДКК можна буде називати державними.

— Чи буде ця онлайн-революція в системі дипломування й перекваліфікації моряків затратною у фінансовому плані?
— Абсолютно ні. Інспекція вже подала фінплан, де вже у 2017 році закладена вартість усіх тих серверів, які будуть розміщені в центральному офісі Інспекції. Також в Інспекції вже працюють над навчальними програмами, над питаннями для тестів, над створенням інформаційної бази. До речі, мене свого часу дуже здивувало, що реєстр моряків є закритою базою даних, ми змінимо цю ситуацію – і реєстр стане відкритим. 

— Наскільки для України важлива реорганізація Інспекції?
— Розумієте, у 2018 році в Україні буде проводитись аудит Міжнародної морської організації (ІМО) — це спеціалізований орган ООН, який опікується безпекою судноплавства. І його висновки про те, як в Україні налагоджене оцінювання кваліфікації моряків, дуже важливі. Якщо ж ми не пройдемо аудит, свідоцтва наших моряків перестануть визнаватися за кордоном, тобто українці втратять можливість одержувати високооплачувану роботу. Тому саме зараз, необхідно натиснути на цей корупційний клубок і зробити діяльність Інспекції (Бюро) прозорою, ефективною і зрозумілою. Супротив вже йде шалений, так як багатьом, хто досить багато «заробляв» на схемах дипломування моряків доведеться відійти, однак ми не відступимо і доведемо справу до кінця, подобається це комусь чи ні. На «кону» стоїть імідж України, як морської держави і ми зобов’язані це зробити! 

Розмову вів Сергій Козлов, "Вектор ньюз"



ВСІ ЗМІ про нас