Спочатку трохи передісторії

Раніше, щоб почати капітальне будівництво дороги, підрядник мав витрати 3-4 місяці на отримання дозволу від ДАБі. Цей час можна було би витратити на безпосереднє виконання будівельних робіт, а не на порожню бюрократію. Розуміючи дану проблематику, президент України дав чітку задачу уряду: створити сприятливі умови для розвитку та підвищення якості автомобільних доріг. Так, Указом президента України №529/2019 від 19 липня 2019 року на Кабінет Міністрів було покладено обов’язок забезпечити до 1 січня 2020 року залучення під час будівництва доріг незалежного інженера-консультанта у сфері дорожнього будівництва (FIDIC). Даний консультант обирається на конкурсних засадах та проводить контроль на етапах закупівель, виконання робіт та їх гарантійного обслуговування. Указом також доручено опрацювати питання щодо включення до договорів про виконання робіт з будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг умов про страхування таких об’єктів.

Навіщо проводиться дерегуляція та що ми маємо зараз 

Кожного року ми маємо ситуацію з неповним освоєнням виділених на будівництво доріг коштів через брак часу, який витрачається бюрократичні процедури. 

Саме тому, на виконання Указу президента, 5 лютого 2020 року Кабінетом Міністрів України було ухвалено постанову, метою якої є на експериментальній основі пришвидшити строки проведення дорожніх робіт, шляхом спрощення бюрократичної складової, зокрема, отримання дозволу на початок будівельних робіт для капітального ремонту доріг. За умовами постанови, для цього необхідно залучити інженера-консультанта та застрахувати об’єкт будівництва. 

Хочу наголосити, що ухвалена постанова є експериментом на два роки та стосується виключно капітального ремонту автомобільних доріг загального користування. В цьому році на ремонт таких доріг виділено близько 9 млрд грн. Освоєння цих коштів та своєчасне виконання робіт буде під питанням, якщо йти шляхом дотримання всіх бюрократичних процедур, які суттєво гальмують процеси. Але тепер, завдяки ухваленій постанові, підрядник може одразу розпочати роботи. 

Хочу також наголосити, що на сьогодні дана норма не є обов’язковою! Для підрядників ми не тільки даємо дерегуляцію, а й залишаємо право вибору. Так, підрядник може йти через звичайну процедуру отримання дозволу, або може скористатись опцією експерименту й заощадити час.

Варто підкреслити, що можливість залучення інженера-консультанта замовником передбачена ще з 2016 року постановою КМУ №1065. Дана постанова була ухвалена з метою наближення практики реалізації інфраструктурних проєктів у дорожній галузі за правилами Міжнародних фінансових організацій (Світовий банк, ЄБРР та ЄІБ), які надають кредити на реалізацію таких проєктів виключно на умовах контрактів FIDIC, які передбачають обов’язкову участь інженерів-консультантів. 

Українськими кошторисними нормами вартість послуг інженера-консультанта обмежена до 3% від вартості будівельно-монтажних робіт, що не враховують обсяг прибутку і податків, обладнання, підготовчих та проєктних робіт. А з урахуванням зменшення ціни закупівлі за результатами тендерних процедур - фактично на оплату залучення інженера-консультанта витрачається 1,8-2,5% вартості будівельно-монтажних робіт. Закупівля інжинірингових послуг  через систему ProZorro забезпечить значно нижчу обґрунтовану конкурентну ціну.

Інформація про інжинірингову компанію зазначатиметься в повідомленні про початок виконання будівельних робіт, то ж він стане не лише суб’єктом договірних відносин, але й об’єктом контролю та нестиме відповідальність у частині делегованих замовником повноважень. 

Окрім того, я також хочу наголосити, що, відповідно до чинного законодавства, отримати право видавати сертифікати інженерам-консультантам може будь-яка юридична особа після акредитації в НААУ. 

Подальші плани та результати нововведень

Наша ініціатива знайшла підтримку та подальший розвиток і на законодавчому рівні. Так, 27 грудня 2019 року у Верховній Раді було зареєстровано законопроєкт №2680, який вносить відповідні зміни в ст. 36  ЗУ “Про регулювання містобудівної діяльності”. Мета даного законопроєкту - оптимізувати дорожнє будівництво через скасування дозволів не тільки на капітальний ремонт, а й на реконструкцію автомобільних доріг при застосуванні відповідних компенсаторних заходів. Це допоможе зекономити час та збільшити кількість виконаних робіт майже на третину. 

Українським дорогам потрібен незалежний контроль і європейська якість, що базується на міжнародному досвіді, застосуванні новітніх лабораторій, систем якості, сучасних стандартів управління проєктами.

Хочу також звернути увагу, що більш ніж 80% ремонтних робіт, які виконувались на дорогах протягом останніх 5 років, були поточним середнім ремонтом, не здавалися в експлуатацію і не проходили перевірку на відповідність чинним стандартам, особливо в частині безпеки руху, через відсутність механізмів контролю з боку держави за таким видом ремонтних робіт. Мало того, гарантійні зобов’язання підрядника за договором на поточний середній ремонт є дуже обмеженими. Українці мають право на безпечні та якісні дороги, а бізнес - на прозорі та незабюрократизовані умови роботи.

Оригінал за посиланням: https://cfts.org.ua/blogs/deregulyatsiya_norm_pid_chas_remontu_avtomobilnikh_dorig_navischo_tse_robiti_i_scho_tse_dast__508