Скасування процедур примусового протизаконного контролю якості ізольованого баласту в морських портах

дата старту 01.2014
дедлайн 07.2015
прогрес
100%
факт

За Міжнародною конвенцією - ізольований баласт не підлягає контролю.

Навіщо ця реформа:

Удосконалення процедур контролю суден з метою забезпечення безпеки мореплавства, ліквідації необґрунтованих контрольних процедур, пов’язаних із міжнародним торговельним мореплавством в українських водах. Крім того, внесення змін до Правил дозволить привести їх у відповідність з чинними міжнародними конвенціями в галузі безпеки мореплавства, значно наблизити режим перебування суден в українських морських портах до європейських та світових вимог.

Перща спроба побороти корупцію при проведенні контролю якості ізольованого баласту розпочалися ще в 2009 році; незважаючи на введений контроль, після сплати судном штрафу за «забруднення ізольованим баластом» скидання його відбувається в будь-якому випадку. Таким чином, кожне судно, що заходить в порти України, практично без вини з його боку приречено на штраф

Опис реформи:

Існує необхідність прийняття постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Правил охорони внутрішніх морських вод і територіального моря України від забруднення та засмічення»
Злив ізольованого водяного баласту з суден в акваторіях морських портів Правилами необґрунтовано віднесено до скидання забруднюючих речовин. Це не тільки не має належного екологічного обґрунтування, але й не відповідає міжнародним договорам України в галузі торговельного мореплавства. Відповідно до вимог Міжнародної конвенції по запобіганню забрудненню з суден 1973 року (МАРПОЛ 73/78) використання суднами ізольованого водяного баласту є максимально ефективним засобом запобігання забрудненню морського середовища, оскільки повністю виключає (в силу повної автономності відповідних систем судна) привнесення до нього будь-яких забруднюючих речовин (нафти або рідких хімічних речовин, суднового палива та мастил, забруднених вод машинних та помпових відділень, стічних вод, інших суднових відходів). Судновласники несуть величезні додаткові витрати при оснащенні вантажних суден танками для зберігання ізольованого водяного баласту та відповідними системами для його перекачування, що надає можливість його безперешкодного та безпечного скидання у більшості морських портів світу (крім українських).
Єдиною загрозою для прибережних екосистем залишається внесення з ізольованим водяним баластом шкідливих та небезпечних живих організмів. Для запобігання цьому найбільш ефективним засобом є заміна водяного баласту на глибокій воді (тобто, за межами прибережної зони). В Україні ця проблема вирішена на законодавчому рівні: будь-яке судно, що входить до територіального моря України, відповідно до статті 67 Водного кодексу України повинно замінити перед цим ізольований водяний баласт. Таким чином, з точки зору біологічної складової екологічної безпеки, скидання ізольованого водяного баласту в українських морських водах теж не несе загрози.
З моменту прийняття Правил підтвердилася невідповідність їх окремих положень чинному законодавству. Зокрема, це стосується встановлення гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин у внутрішніх морських водах та територіальному морі України, їх застосування для вод, які скидаються з суден. Протягом багатьох років проведено ряд наукових та правових досліджень із залученням провідних фахівців Національної академії наук України, учбових та навчальних закладів, морських і екологічних адміністрацій всіх країн Чорного моря під егідою Міжнародної морської організації (установи ООН, міжурядової організації, на яку покладено розробку обов’язкових міжнародних нормативів охорони людського життя і довкілля на морі.).
Зокрема, Інститутом держави і права ім. В.М. Корецького Національної академії наук України було проведено науково-правову експертизу та дослідження діючих Правил та встановлено невідповідність існуючих Правил чинному та міжнародному законодавству та необхідність внесення значних змін до Правил.
Разом з тим, провідні судноплавні компанії наголошують про важливість та необхідність вирішення питання щодо відбору та аналізу проб баластних вод з метою спрощення процедур такого виду контролю з боку контролюючих органів у пунктах пропуску через державний кордон України в морських торговельних портах.


Етап #1: Зменшення корупційних проявів при здійсненні контролю ізольованого баласту, спрощення процедур контролю, зменшення термінів проведення контролю суден

старт - дедлайн 05.2009 – 07.2015
виконано задач
3 / 4


Шкала виконання:
  • 1.
  • 2.
  • 3.
  • 4.
Задача #1: виконано.
Визначення проблеми, донесення до Кабінету Міністів України негативних тенденцій та існування загроз при здійсненні контролю ізольованого баласту
Результати:
За результатами багаточисельних звернень щодо незаконних дій екоінспекції при контролі ізольованого баласту
Задача #2: виконано.
Розробка нормативно-правового акта та погодження
Результати:
Розроблено проект акта Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Правил охорони внутрішніх морських вод і територіального моря України від забруднення та засмічення»
Задача #3: виконано.
Прийняття акта та опублікування
Результати:
Прийнято 07.07.2015 №492 та опубліковано
Задача #4: в процесі виконання:
Аналіз виконання норм акта в морських портах
Результати:
Прем'єр Арсеній Яценюк доручив винести догану голові Держекоінспекці, звільнити впродовж доби керівників екоінспекцій Одеської та Миколаївської областей та розглянути питання про порушення кримінальних справ через незаконні дії при здійсненні контролю ізольованого балас

Умовні позначення:

  • - виконано
  • - в процесі виконання
  • - планується виконання

Підсумки

дата старту 01.2014
дедлайн 07.2015
прогрес
100%