Мережа автобусних маршрутів

За допомогою інтерактивної мапи можна дізнатися інформацію про майже 4000 міжобласних та міжнародних маршрутів: розклад руху і проміжні зупинки, спланувати маршрут та перевірити перевізника на наявність ліцензії.

Щойменше 30-40% перевезень перебувають у тіні. Однак в останні роки ситуація почала змінюватися. Міністерство інфраструктури почало працювати над тим, щоб створити умови для оновлення рухомого складу, стимулювати компанії до конкуренції за маршрути і, найголовніше, підвищити рівень безпеки на дорогах. Виконанню цих цілей може сприяти й Мережа автобусних маршрутів.

Мережа автобусних маршрутів — це інструмент, який показує автобусні маршрути між містами в Україні та за кордоном, розклад руху автобусів і проміжні зупинки на їхньому шляху. Карта дозволяє подивитися на автобусні перевезення цілісно, що буде корисно як пасажирам, так і перевізникам і державі. На ній поєднано інформацію з різних джерел відкритих даних.

Чим інструмент буде корисний

Для держави:

Влада може візуалізувати мережу автобусного сполучення, побачити, де воно недостатнє, а де існує конкуренція.

Це допоможе відповідальним за організацію перевезень органам планувати нові маршрути та керувати мережею, що склалася. Робота службовців із перевізниками генерує дуже багато даних. Наприклад, уже зараз перевізники можуть отримати ліцензії за допомогою електронного сервісу — Кабінету перевізника. В майбутньому отримання дозволу на певний маршрут теж має стати електронною послугою. Завдяки візуалізації та зручному пошуку ці дані можуть принести користь державі.

Для бізнесу:

Бізнесу наш проект дозволить отримати швидку та детальну інформацію про ринок перевезень. Ця інформація потрібна для того, щоб планувати підприємницьку діяльність, розширюватися й шукати нові можливості для росту. Адже за допомогою мапи можна визначити потенційні нові маршрути, конкуренцію на вже існуючих та прогнозувати орієнтовний час проведення нового тендера, що є особливо актуальним для міжнародних перевезень. Після спрощення візового режиму з Європейським Союзом велика кількість українців почала подорожувати за кордон. Автобуси — найдешевший транспорт із найбільш розгалуженою мережею для таких поїздок, і кількість пасажирів тільки зростатиме. Бізнесу потрібно реагувати на попит пасажирів, що зростає.

Для пасажирів:

Для пасажирів цей інструмент може бути корисним з кількох причин. По-перше, він пропонує офіційну інформацію про автобусні маршрути, проміжні зупинки та розклади. Це дозволить пасажирам планувати поїздки, що особливо актуально для подорожей на великі відстані та за кордон, а також в незнайомі куточки України.

Окрім того, користувачі зможуть побачити, хто саме обслуговує їхній маршрут, і яким автопарком володіє перевізник. Також можна дізнатися про власників дозволів на перевезення та термін їх дії. Керуючись міркуваннями безпеки та законності, громадяни можуть у співпраці з владою наполягати на здійсненні перевезень добросовісними компаніями, які отримали усі необхідні документи та мають якісні транспортні засоби.

Які дані використовували

Цей проект побудовано на основі відкритих даних Міністерства інфраструктури України. Відкриті дані — це публічна інформація у форматах, які дозволяють її автоматичну обробку та використання. Доступ до цих даних та їх використання вільні та безоплатні.

Рух за публікацію відкритих даних в Україні почався у 2015 році. Тоді Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову №835, яка визначила, якими мають бути відкриті дані, встановила 300 обов’язкових до публікації наборів даних та вказала, хто їх публікуватиме і на яких умовах. У 2018 році цих наборів уже стало понад 600.

Ця Постанова дозволила викласти у відкритий доступ, у тому числі, й дані Міністерства інфраструктури України включно з тими, що раніше призначалися лише для внутрішнього користування, а також оцифрувати тисячі дозволів на міжнародні та міжобласні перевезення. Це відбулось завдяки співпраці міністерства з Державним агентством з питань електронного урядування за підтримки проекту USAID/UK aid “Прозорість та підзвітність у публічному управлінні та послугах/TAPAS”.

Для цього проекту ми проаналізували такі відкриті дані:

щодо мережі міжобласних автобусних маршрутів загального користування міжобласних автобусних маршрутів,

перелік ліцензій на перевезення пасажирів,

транспортні засоби, що використовують для перевезень.

інформація про міжнародні автобусні маршрути (та зупинки) загального користування

Як користуватися картою:

До вашого користування представлено дві карти: “Міжобласні” та “Міжнародні” маршрути. Кожна лінія на карті — це один маршрут, а точками показано населені пункти, де він починається та закінчується. Що більша точка, то більше маршрутів виходить із цього міста. На першій мапі (“Міжобласні”) вказані ті маршрути, що виходять за межі області. Маршрути, що починаються на території України й ведуть в інші країни (“Міжнародні”), ми показали на окремій мапі.

Ви можете скористатися пошуком, щоб знайти населений пункт , який вас цікавить, або виб рати його безпосередньо на карті.

Після того, як пункт обрано, на карті підсвічуються всі маршрути, які з нього починаються, а праворуч відкривається список проміжних зупинок.

Натискайте на маршрути зі списку, щоб побачити деталі: перелік перевізників, рівень комфортності та вік автобусів, наявних на маршруті, а також частоту поїздок.

Натиснувши на “Розклад”, ви можете побачити час та місце проміжних зупинок для обраного маршруту.

Щоб перейти до міжнародних маршрутів, натискайте на кнопку Міжнародні у правому верхньому куті екрана. Там ви зможете побачити інформацію про міжнародні маршрути, а також пункти перетину кордону, через які вони проходять.

Погано везуть. Що може зробити пасажир?

Насамперед перевірити, чи є у перевізника ліцензія. Можливо, ви сіли в нелегальний автобус. Найчастіше це можна визначити за сукупністю таких ознак:

транспорт вирушає з «народної» зупинки, а не з автостанції;

бусик тісний і, схоже, перероблений з вантажного авто — часто для цього використовують Mercedes Sprinter;

пасажиру не видають квиток, навіть якщо його попросити.

Чим це погано? Водій не проходить медогляду перед виходом на маршрут, якщо йому стане кепсько за кермом — це його проблема і клопіт пасажирів. Ніхто не оглядає й автобус: він може зламатися в дорозі через зношеність частин, наприклад, лопне диск.

На нашій карті ви зможете перевіряти: які автобусні маршрути є в місті, які компанії їх обслуговують та коли у них закінчується дозвіл. Ви не задоволені перевізником? Дізнайтеся, що це за людина чи компанія. Подивіться на карті, де ще він працює, коли у нього закінчується дозвіл на відповідний маршрут.

Якщо проблема застала вас у транспорті, ви можете перевірити перевізника за номером автобуса на сайті або в месенджері через сервіс OpenDataBot просто сфотографувавши номерний знак автобусу.

На поганого перевізника можна поскаржитися до Укртрансбезпеки. Пишіть листа за адресою: contact@dsbt.gov.ua, вказавши назву та номер маршруту, назву перевізника й опис порушення. На підставі скарги можливе проведення позапланової перевірки, за результатом якої може бути застосовано відповідні санкції, аж до позбавлення ліцензії перевізника. Поради щодо оформлення скарги читайте тут.

Вимагайте від влади провести відкритий і прозорий конкурс із призначення нового перевізника на маршрут, коли закінчиться дозвіл у поточного.

Про що ми дізналися з даних?

Середній вік автобусів на маршрутах — майже 16 років. Є й такі, що працюють ще з кінця 1970-х.

Більшість автобусів вироблено в Україні або на пострадянському просторі. Найбільші постачальники — компанії “Еталон”, “Богдан”, Львівський автобусний завод, а також Павлівський автобусний завод (Росія). Серед великих міжнародних компаній присутні MERCEDES-BENZ та VOLKSWAGEN. На перелічені компанії припадає близько половини усіх автобусів в Україні. Більшість із них вироблено з 2003 по 2006 роки.

Ще однією важливою рисою є місткість: лише 12% автобусів мають більше 20 місць. Перевезення маленькими автобусами шкідливіше для довкілля. Адже з розрахунку на одного пасажира створюється більше шкідливих викидів.

Великі автобуси безпечніші для пасажирів і значно зручніші. Такі автобуси мають бути пристосованими для маломобільних людей. Важливо, щоб люди з інвалідністю, малими дітьми або просто ті, кому складно пересуватися пішки, мали рівний доступ до транспорту. Бо транспорт дає їм можливість отримати кращу роботу, освіту та повноцінне соціальне життя.