Для людей
з вадами зору

    ЗМІ про нас    16 Лютого 2018, 16:11
Версiя для друку


Омелян про зміну аеропортів, поїздів, залізниці та доріг

Інтерв'ю для видання «Kyiv Post» (неофіційний переклад)
16 Лютого 2018, 16:11

Шлях України до процвітання проходить через Міністерство Володимира Омеляна.

Міністр інфраструктури керує понад 1 мільйонами працівників, або 5-ма відсотками активного робочого населення країни. Його портфель включає в себе залізницю, дороги, порти, повітряні з’єднання та поштову службу.

Омелян впроваджує ліберальні погляди та прозорість у своїй роботі, яку він взяв на себе 14 квітня 2016 року від Андрія Пивоварського, у якого обіймав посаду заступника Міністра. Його завдання величезне - відновити радянське міністерство з історією брудної корупції.

Його команда з 250 людей, включає у себе велику кількість радників яких оплачує Європейська Комісія та інші донори. Він намагається дати їм свободу дій для виконання своєї роботи.

"Я завжди делегую владу людям, яких ми обираємо та призначаємо", - заявив Омелян в інтерв'ю газеті "Kyiv Post" 12 лютого. "Це дуже контрпродуктивно, якщо я наймаю генерального директора ... а потім кажу йому, що робити щодня".

Також Омелян хоче дозволити приватному сектору взяти під контроль більшу частину інфраструктури України, щоб стимулювати конкуренцію та підвищити ефективність.

39-річний Омелян громовідвід для критики з боку зацікавлених сторін, які вигравали від корупційних схем Міністерства. Його підхід далекий від таємничих міністрів, які були нормою для більшої частини незалежної історії України. Він започаткував щотижневі брифінги зі ЗМІ.

Цей підхід допомагає забезпечити підзвітність кожного, говорить він. "Моя публічність є також хорошим контролем для самого себе. Якщо я скажу це публічно, я повинен це зробити ".

Критика

Омелян вважає себе підходящою людиною для цієї роботи, хоча більша частина його досвіду пов’язана із зовнішніми відносинами, а не з інфраструктурою і приватним сектором.

Деякі описують Омеляна, як протеже Прем'єр-Міністра України Володимира Гройсмана. Однак Міністр запевняє, що єдиний заробіток який він отримує – зарплата в Міністерстві інфраструктури, і заперечує будь-які особисті, ділові контакти з олігархами чи політиками.

"Я щасливий, що я ніколи не порушував свою чесність і не робив нічого поганого для своєї країни", - говорить Омелян.

Його попередник, Пивоварський, подав у відставку у грудні 2015 року, посилаючись на відмову України судити за корупцію високопоставлених чиновників. Омелян бачить себе наступником Пивоварського і каже, що іноді говорить з колишнім босом.

Відповідаючи на питання, чи готовий він назвати імена корумпованих гравців на полі, Омелян каже, що раніше пробував це робити, але це не допомогло. Він був закиданий судовими позовами. "Я програв у всіх судах. Я не можу назвати їх імена знов", - говорить він.

У листопаді 2017 року Омелян написав на своїй Facebook сторінці, що колишній керівник Укрзалізниці Михайло Костюк, парламентарій Ярослав Дубневич та його брат Богдан, а також менеджер Укрзалізниці Сергій Михайчук підозрюються у крадіжках і прокурори та міліція займаються їх розслідуванням

Порти

Але заяви привели до дій, щонайменше в одному випадку. Андрій Амелін, колишній голова Адміністрації морських портів України, державне підприємство, яке здійснює нагляд за тендерами та отримує доходи, був заарештований і зараз справа розслідується Національним антикорупційним бюро України за отримання прибутку від тіньових тендерів.

"Я сподіваюсь, що він є тільки першим, хто заарештований у секторі інфраструктури", - каже Міністр.

Заміна Амеліна Райвісом Вецкагансом була великою перемогою Омеляна в морській галузі. Покращення вже відбуваються. Нещодавні угоди з DP World та Hutchison Ports - це лише початок і попереду ще багато робити, - сказав він.

Інші проекти, такі як днопоглиблення в морських портах Южний та Чорноморськ, показують, що інвестори та підприємства зацікавлені у пожвавленні перевезень. За словами Міністра, Парламент ще має схвалити приватизацію портів та інших державних активів для проведення великих змін. "Я сподіваюсь, що це буде головним пріоритетом для Президента та Прем'єр-Міністра", - каже Омелян.

Ще одна перемога - це  створення Морської адміністрації - єдиного державного органу, який здійснює нагляд за міжнародними морськими зобов'язаннями України та питаннями безпеки на морі. «Це великий успіх, - каже міністр, - це заміна хаотичного регулювання серед численних агентств.»

Уряд знизив на 20 відсотків морські портові збори та податки. Але українські порти, як і раніше залишаються серед найдорожчих.

Крім того, через тягу інспекторів екології до хабарів, інспекції тепер фіксуються  на відео.

"Зараз це питання Міністерства екології, але ми плідно співпрацюємо з ними, щоб не дати шахраям робити протизаконні дії", - говорить він. "Це смішно, коли іноземні та українські судна входять в український морський порт і зустрічаються купою невідомих хлопців, які вимагають грошей".

Дороги

Найбільше Омелян пишається реформами в дорожньому секторі.

Цього року держава виділила 1,8 млрд. доларів на модернізацію дорожньої інфраструктури, в тому числі для заходів з безпеки дорожнього руху та цифровування.

"Два роки тому, було мрією мати хоча б 1 млрд. грн на ремонт доріг", - говорить він. Цього року Міністр планує оновити 4000 кілометрів доріг, зокрема це було заявлено Прем'єр-Міністром Гройсманом.

З новою дорожньою інфраструктурою Україна зможе збільшити свій річний ВВП на 3-4%, вважає міністр.

Міністерство також створило Дорожній фонд, який запрацював з 1 січня 2018 року. Це полегшить залучення інвесторів та будівництво концесійних доріг.

Більша частина успіху належить новому керівництву Державного агентства автомобільних доріг України “Укравтодор”, яким зараз керує колишній польський Міністр інфраструктури Славомір Новак.

Також “Укравтодор” децентралізований: зараз він відповідає лише за 47 000 кілометрів основних магістралей. Інші 70 відсотків дорожньої мережі тепер в управлінні на регіональному та муніципальному рівнях.

Міністерство залучило дві незалежні організації для нагляду за будівництвом доріг. Перша - Ініціатива прозорості будівництва, створена за підтримки британського Уряду та Організації Об'єднаних Націй.

"Вони перевіряють все, що пов'язано з реконструкцією доріг, починаючи від тендерних процедур, закінчуючи завершенням доріг", - говорить Омелян.

Друга - Міжнародна федерація інженерів-консультантів FIDIC, міжнародно визнана асоціація незалежних інженерів. Кожна компанія, що виграє тендер, повинна найняти інженера FIDIC, який здійснює нагляд за будівництвом та бере на себе відповідальність за якість дороги. Крім того, кожна дорожня робота повинна бути з гарантією щонайменше на п'ять років.

За словами міністра, раніше щонайменше 50 відсотків - мільярди доларів - дорожнього бюджету України було просто вкрадено за допомогою різних схем, таких як підписання контракту на тришарову дорогу, коли насправді клався лише один шар.

"Це також пояснює, чому дороги України мають таку низьку якість", - говорить він. "Адже на папері ви багато інвестуєте, а насправді є велика різниця".

Автобуси

Ще однією формою корупції в Україні є автобусні маршрути. Сьогодні ринок все ще є недостатньо розвиненим, з поганим сервісом і домінуючою корпорацією Богдан Моторс, акції якої належали президентові України Петру Порошенко.

"Це була корумпована схема. Тільки людям, які мали тісні зв'язки з місцевою владою чи органами влади, було дозволено відкривати нові автобусні маршрути або нові автобусні напрямки ", - говорить Омелян.

Але зараз це змінюється. За словами Міністра, на разі компанії можуть конкурувати за експлуатацію нових автобусних маршрутів.

Авіакомпанії

Ще одна з монополій знаходиться в небі. Міжнародні авіалінії України, що належать мільярдерові олігарху Ігорю Коломойському, контролюють понад 50 відсотків ринку, заявляє міністр.

"У 2017 був величезний супротив зі сторони компанії Коломойського. Тому, перша спроба заходу RyanAir в Україну не увінчалась успіхом".

План Омеляна полягав у тому, щоб до вересня 2017 року в Україні був ірландський лоукост перевізник. Проте плани провалились, коли авіакомпанія та аеропорти не змогли дійти згоди. Але Міністр не здається. Він впевнений, що цей рік буде роком дешевих авіаперевізників для України.

Він очікує, що RyanAir зайде восени цього року, разом із іспанським недорогим авіаперевізником Vueling та іншою європейською компанією, яку Омелян не хотів назвати.

Це було стартом для Міжнародних Авіаліній України звикнутись з конкуренцією.

"Всі, навіть Міжнародні Авіалінії України, визнають, що недорогі перевізники вийдуть на ринок, і ми повинні бути готові до цього".

Готовність Коломойського до компромісу могла бути спричинена рішенням суду Сполученого Королівства Великобританії про замороження його активів на 2,5 мільярда. "Так, це безумовно зіграло свою роль", - говорить Омелян.

Контроль Коломойського ослаблюється і в інших областях.

Денис Антонюк, який працював на замовлення Коломойського, був звільнений з Державної авіаційної служби, яка регулює маршрути авіакомпаній. "Все позитивне, що відбувається зараз, - це завдяки прозорій позиції Державної авіаційної служби", - говорить Омелян.

Голова міжнародного аеропорту «Бориспіль» Павло Рябікін також є більш незалежним від Міжнародних Авіаліній України, ніж його попередники, вважає міністр. Результати - рекордний ріст повітряного трафіку і прибутків в 2017 році.

Омелян більш оптимістично ставиться до Міжнародного аеропорту  ім. Данила Галицького після того, як Тетяна Романовська прийшла до його управління.

"У 2015 році ми збиралися закрити Львівський аеропорт", - говорить він. Але 2017 був рекордним роком, було більше 1 мільйона пасажирів.

Інші аеропорти на радарі Міністерства – це міжнародні аеропорти "Дніпро" та "Одеса".

Залізниця

Важким моментом для Міністра є Укрзалізниця, яка історично була дійною коровою. І хоч Укрзалізниця в минулому році досягла прогресу, у тому числі досягнення рентабельності, Омелян заявляє, що можна зробити набагато більше.

"Ця компанія може бути ... найуспішнішою компанією в Україні", - сказав він, назвавши себе "незадоволеним ситуацією".

В минулому році Омелян публічно був у суперечці з колишнім генеральним директором монополії Войцехом Балчуном, котрий був розкритикований Омеляном за бездіяльність аж до його відставки у серпні 2017 року. Під час їх спору, Кабінет Міністрів взяв на себе контроль над монополією.

Незважаючи на проблеми, Омелян сподівається на нові проекти, включаючи швидкісний маршрут Одеса-Київ-Львів, який коштуватиме близько 1 мільярда доларів. Незрозуміло тільки звідки знайдуться кошти на цей проект.

Окрім того, 14 лютого Україна уклала угоду з американською компанією General Electric про виготовлення локомотивів в Україні, щоб покращити ситуацію на ринку вантажних перевезень і вирішити проблеми, з якими зіткнулись експортери в минулому році.

Цього року Укрзалізниця планує інвестувати близько 1 млрд. доларів у свій залізничний склад. Це включає в себе придбання 60 нових вагонів, 30 локомотивів General Electric, виробництво 3600 вантажних вагонів, модернізацію 226 пасажирських вагонів та 10 000 вантажних вагонів.

Пошта

Також відновлюється український державний поштовий сервіс Укрпошта. Державне підприємство, яке було ще одним джерелом корупції в Україні. Зараз його очолює новий генеральний директор Ігор Смелянський.

Компанії часто підкуповували поштову службу, щоб транспортувати свої товари безкоштовно. Сьогодні цьому прийшов край, каже міністр.

"Зі Смелянським не може бути тіньової угоди", - каже Омелян. "У мене немає сумнівів у його чесності".

"Укрпошта" була змушена змінюватись в той час, коли приватні гравці, такі як "Нова Пошта" росли. Зараз "Укрпошта" співпрацює з американською компанією "Амазон" і китайською компанією "Алібаба".

"Незабаром ви почуєте про ще один великий проект "Укрпошти" та іншої державної компанії", - обіцяє Омелян.

Оригінал: https://www.kyivpost.com/business/omelyans-bid-reshape-planes-trains-rails-roads.html



ВСІ ЗМІ про нас