Міністерство інфраструктури України


Що таке дороги в розстрочку і чому ми їх плануємо будувати?

Колонка міністра інфраструктури Владислава Криклія для НВ Бізнес
16 Листопада 2020, 16:00

Ера «гарних господарників» завершена, починається ера успішного державно-приватного партнерства. Що це і як працюватиме?

Майже 30 років Україна продовжувала лише ремонтувати інфраструктуру та вирішувати локальні транспортні проблеми. Залишалася «гарним господарником», але зі збитковими активами. Виявляється всього-на-всього треба було наважитися відкритися світу та інвестиційним можливостям, які він дає. І не боятися співпраці з міжнародними та приватними фінансовими організаціями.

Дороги в розстрочку — це не про платні автошляхи, як багато хто зрозуміє. Це механізм державно-приватного партнерства (ДПП), коли держава залучає приватні інвестиції у будівництво, а інвестор реалізує проєкт за свої гроші та після здачі дороги в експлуатацію отримує платежі від держави. Така співпраця вигідна усім.

Ми вже маємо перші успішні приклади даного партнерства. Передачу в концесію портів Ольвія та Херсон із загальним обсягом інвестицій близько 134 млн доларів нещодавно схвально оцінив президент. Завдяки укладенню цих концесійних договорів ми не лише залучили до роботи в Україні провідного світового оператора — катарську компанію QTERMINALS, що управляє найбільшим торговельним портом Катару вартістю понад $7 млрд, а й просигналізували іншим інвесторам і всьому світу, що Україна відкрита для інвестицій.

У середньостроковій перспективі ми зможемо залучити понад $9 млрд приватних інвестицій для відновлення та обслуговування понад 4 500 км доріг

2020-й рік став роком Великого дорожнього будівництва в Україні. Попри пандемію та кризу, будівельні роботи не зупинялися ні на день. Вже зараз більше 3 тис. км доріг державного значення із 4-х тис. запланованих побудовано. І ще 2 тис. місцевих доріг будується. Але навіть цих зрушень недостатньо для повноцінної реконструкції всієї дорожньої мережі. А це близько 47 тис. км автошляхів.

Я переконаний у тому, що бізнес має максимально бути залученим до управління державними активами. Тому наприкінці цього жовтня за підтримки наших постійних партнерів зі Світового банку та IFC разом з Укравтодором і проєктним офісом SPILNO ми презентували Першу програму державно-приватного партнерства у дорожній галузі - roadppp.in.ua. Захід зібрав 310 учасників з 43 країн світу та 38 компаній потенційних інвесторів. І я дуже сподіваюсь, що серед них були саме ті, разом з якими ми будемо розбудовувати сучасну дорожню інфраструктуру України.

Як відбиралися ці автошляхи? І найважливіше, чому саме механізм «дороги в розстрочку»?

Із 1 855 дорожніх ділянок консультанти обрали та сформували 158 сегментів доріг, які були проаналізовані та оцінені відповідно до критеріїв. Серед них — високий рівень аварійності, значний трафік вантажного транспорту, високий стратегічний пріоритет, географічне розташування тощо.

У підсумку було визначено 6 пріоритетних пілотних ділянок автошляхів, які будуть відновлені на першому етапі Програми. Їх загальна протяжність — 1 400 км. Вони поєднують 10 областей та понад 12 мільйонів жителів, які вже незабаром зможуть випробувати нову дорожню інфраструктуру. Це дороги Харків-Дніпро-Запоріжжя (M-29, M-04, M-18), Бориспіль-Полтава (М-03), Херсон-Миколаїв (М-14), Київ-Житомир-Рівне (М-06), Ягодин-Ковель-Луцьк (М-07, М-19) і Дніпро-Кривий Ріг-Миколаїв (M-04, H11).

Механізм, запропонований Першою програмою ДПП у дорожній галузі, дозволить нарешті залучити приватних інвесторів на ринок українських автошляхів. У середньостроковій перспективі ми зможемо залучити понад $9 млрд приватних інвестицій для відновлення та обслуговування понад 4 500 км доріг державного значення.

Сьогодні приватні інвестори та банки мають фінансові ресурси, які можна і потрібно залучати. Ми хочемо створити такі умови, за яких українські дороги нарешті стануть пріоритетом для тих, хто займається інвестиціями в інфраструктуру.

Дослідження у різних країнах показують, що проєкти, підготовкою та втіленням яких займається приватний сектор, зазнають менших перевитрат, затримок та інших проблем, ніж у державному секторі. У цьому бізнес набагато досвідченіший, ефективніший та інноваційніший. Це очевидно. Тому ми хочемо, щоб Україна отримувала вигоду від ефективних інструментів управління проєктами та ноу-хау, якими володіють приватні інвестори в дорожньому секторі.

Якщо в рамках державних закупівель проєкт фінансується державним сектором і стає частиною державного або гарантованого державного боргу, то в ДПП приватний інвестор залучає фінансування. Як правило, 70−80% коштів надходить від кредиторів, а решта 20−30% - від приватного партнера, який перебирає на себе значну частину ризиків.

У ДПП ми не одразу виплачуємо кошти підрядникам, а лише після того, як приватний партнер побудує і здасть об'єкт в експлуатацію. Водночас ці виплати можуть рівномірно розтягуватись на певний проміжок часу, що дозволяє державі відновити більше доріг за коротший період.

Інше питання — стимули. Якщо це державний сектор, то підрядник максимально зосереджується на будівництві дороги, отриманні прибутку та прагне якнайшвидше приступити до наступного проєкту. Не думаючи про мінімізацію витрат на експлуатацію та технічне обслуговування в подальшому. У ДПП один і той самий приватний партнер має побудувати, експлуатувати та обслуговувати дорогу протягом 20 і більше років. Тому у нього є стимул управляти життєвим циклом проєкту, щоб максимізувати отриманий прибуток. Це, у свою чергу, оптимізує загальні витрати на проєкт і економічно вигідніше для держави.

Ну і, звичайно, ризики. Механізм ДПП передбачає, що приватний партнер перебирає на себе значну частину проєктних ризиків, пов’язаних із проєктуванням, фінансуванням, будівництвом, експлуатацією та техобслуговуванням. Тому якщо він не дотримується планів та не завершує реконструкцію дороги вчасно в межах свого початкового бюджету, то буде вимушений самостійно платити за збільшення витрат та відстрочення.

У жовтні минулого року за підтримки ЄБРР та інших міжнародних фінансових організацій ми суттєво модернізували законодавчу базу для здійснення ДПП в Україні, запровадивши модель ДПП на основі платежів за експлуатаційну готовність. І ця робота надалі продовжується. Урядом вже розроблені зміни до Бюджетного кодексу, які пріоритезують оплату за експлуатаційну готовність на рівні з погашенням боргів. Щоб ці платежі виплачувалися з Дорожнього фонду перш ніж будуть розподілені на інші потреби. Даний законопроєкт є одним із найбільш пріоритетних для Уряду цього року.

Всі тендери на проєкти Програми ДПП у дорожній галузі будуть проводитися максимально чесно і прозоро за підтримки Групи Світового банку та з використанням кращих світових практик, щоб забезпечити рівні можливості для місцевих та міжнародних інвесторів.

Ера «гарних господарників» завершена, починається ера успішного державно-приватного партнерства. Інвестуємо в Україну.

https://nv.ua/ukr/biz/experts/dorogi-v-rozstrochku-shcho-ce-navishcho-ukrajini-i-z-yakih-uchastkiv-pochnemo-novini-ukrajini-50124313.html





Адреса цієї сторінки: http://mtu.gov.ua/news/32380.html
При використанні матеріалів посилання на джерело - обов'язкове