Для людей
з порушенням зору

    Оголошення    26 Серпня 2021, 15:43
Версiя для друку


Повідомлення про оприлюднення проєкту наказу Міністерства інфраструктури України

«Про внесення зміни до Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів»
26 Серпня 2021, 15:43

Проєкт наказу Міністерства інфраструктури України «Про внесення зміни до Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів» (далі – проєкт наказу) розроблено у зв’язку з:

набранням законної сили рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 липня 2020 року та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2021 року в справі № 640/3513/20, у межах реалізації Міністерством інфраструктури України функцій з контролю за цільовим використанням коштів від портових зборів та удосконалення державної тарифної політики у транспортній сфері;

статтею XVII «Національний режим» Генеральної угоди про торгівлю послугами (ГАТС), якою передбачено, що у секторах, які входять до національного розкладу, і за виконання умов та кваліфікаційних вимог, обумовлених у ньому, кожний член повинен надати послугам і постачальникам послуг будь-якого іншого члена щодо всіх заходів, які торкаються поставки послуг, режим, не менш сприятливий, аніж той, який він надає таким самим своїм послугам або постачальникам послуг.

Приватне акціонерне товариство «Судноплавна компанія «Укррічфлот» звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Міністерства інфраструктури України, за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору: Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» про визнання протиправним та нечинним з моменту прийняття наказу Мінінфраструктури від 25 червня 2019 року № 459, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 липня 2019 року за № 827/33798, в частині підпункту 2 пункту 1, яким абзац другий пункту 3.5 розділу ІІІ Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів (далі – Порядок справляння), затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27 травня 2013 року № 316 «Про портові збори», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 червня 2013 року за № 930/23462, викладено в новій редакції.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 липня 2020 року адміністративний позов задоволено.

Міністерство інфраструктури України 25 червня 2019 року видало наказ № 459 «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства інфраструктури України», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29 липня 2019 року за № 827/33798, яким затверджені Зміни до деяких нормативно-правових актів Міністерства інфраструктури України, відповідно до підпункту 2 пункту 1 яких абзац другий пункту 3.5 розділу III Порядку справляння викладено в такій редакції: «Судна, що згідно з обмірним свідоцтвом з повним вантажем мають осадку не більш як 4 метри, здійснюють каботажне плавання та віднесені згідно з класифікаційним свідоцтвом, виданим класифікаційним товариством, до суден внутрішнього або змішаного плавання, звільняються від сплати канального збору».

Судом встановлено, що до набрання чинності оскаржуваним актом судна позивача, що відповідали критеріям згідно з абзацем другим пункту 3.5 Порядку справляння, підлягали звільненню від сплати канального збору, що підтверджується висновками, викладеними у постанові Вищого адміністративного суду України від 09 березня 2017 року в справі № 826/23214/15 (К/800/19989/16), а також у постановах Верховного Суду від 12 травня 2020 року в справі № 910/7127/19 та від 14 травня 2019 року в справі № 910/17179/18. Оскаржуваним актом (в частині) спричинено погіршення становища позивача, оскільки накладено на останнього додаткові обтяження фінансового характеру у вигляді необхідності сплати канального збору.

Окружний адміністративний суд міста Києва дійшов висновку (рішення від 23 липня 2020 року у справі № 640/3513/20), що наказ Мінінфраструктури від 25 червня 2019 року № 459, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29 липня 2019 року за № 827/33798 (в частині підпункту 2 пункту 1), прийнято з порушенням законодавства, оскільки даним наказом створено дискримінаційні умови для господарської діяльності морських перевізників за ознакою (критерієм) заходу суден до іноземного порту (здійснення міжнародного плавання), встановлено для суден під українським прапором з однаковими технічними характеристиками обмеження щодо зайняття певним видом господарської діяльності, а саме – здійснення морського перевезення, що пов’язане з необхідністю заходу до іноземного порту (міжнародне плавання). Наказ Міністерства інфраструктури України від 25 червня 2019 року № 459, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29 липня 2019 року за № 827/33798, в оскаржуваній частині є таким, що містить ознаки дискримінації суб’єктів господарювання, недобросовісної конкуренції та є таким, що обмежує право Позивача на здійснення міжнародних перевезень.

Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 19 квітня 2021 року у справі № 640/3513/20 залишив рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 липня 2020 року без змін.

У зв’язку із зазначеним, Мінінфраструктури було розроблено та направлено на погодження наказ Міністерства інфраструктури України від 17 червня 2021 р. № 329 «Про внесення зміни до Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів», яким абзац другий пункту 3.5 розділу ІІІ Порядку справляння викладено в редакції, яка була чинною до прийняття наказу Мінінфраструктури від 25 червня 2019 року № 459, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 липня 2019 року за № 827/33798. Зазначеною редакцією передбачалося, що судна, які згідно з обмірним свідоцтвом з повним вантажем мають осадку не більш як 4,0 метри, здійснюють плавання під Державним Прапором України внутрішніми водними шляхами в межах території України та віднесені згідно з класифікаційним свідоцтвом, виданим класифікаційним товариством, до суден внутрішнього або змішаного плавання, звільняються від сплати канального збору.

У відповідь, Мінекономіки висловив зауваження до наказу Міністерства інфраструктури України від 17 червня 2021 р. № 329 «Про внесення зміни до Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів». У зазначених зауваженнях зазначено, що Статтею XVII «Національний режим» Генеральної угоди про торгівлю послугами (ГАТС) передбачено, що в секторах, які входять до національного розкладу, і за виконання умов та кваліфікаційних вимог, обумовлених у ньому, кожний член повинен надати послугам і постачальникам послуг будь-якого іншого члена щодо всіх заходів, які торкаються поставки послуг, режим, не менш сприятливий, аніж той, який він надає таким самим своїм послугам або постачальникам послуг.

Національний розклад України – Графік специфічних зобов’язань в секторі послуг України, що є невід’ємною частиною Протоколу про вступ України до Світової організації торгівлі, ратифікованого Законом України від 10.04.2008 № 250-VI, містить зобов’язання щодо забезпечення національного режиму для послуг міжнародного морського транспорту (вантажного та пасажирського за винятком каботажного транспорту), а також для послуг перевезення пасажирів і вантажів на внутрішніх водних шляхах (за винятком каботажу).

Таким чином, виконання норми щодо звільнення від канального збору тільки визначених Порядком справління суден, що здійснюють плавання під Державним Прапором України внутрішніми водними шляхами в межах території України, надало б менш сприятливий режим для іноземних постачальників послуг, порівняно з вітчизняними.

Ураховуючи викладене, Мінінфраструктури було розроблено новий проєкт наказу, з урахуванням висловлених зауважень.

Проєктом наказу пропонується внести зміну до Порядку справляння, звільнивши сплати від канального збору судна, що згідно з обмірним свідоцтвом з повним вантажем мають осадку не більш як 4,0 метри, здійснюють каботажне або закордонне плавання та віднесені згідно з класифікаційним свідоцтвом, виданим класифікаційним товариством, до суден внутрішнього або змішаного плавання.

Реалізація наказу удосконалить державну тарифну політику в транспортній сфері, в частині усунення правової невизначеності положень Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27 травня 2013 року № 316, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 червня 2013 року за № 930/23462, у зв’язку з набранням законної сили рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.07.2020 та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.04.2021 у справі № 640/3513/20.

Зауваження та пропозиції до проєкту наказу можуть надсилатися зацікавленими юридичними та фізичними особами протягом 30 днів з дня його оприлюднення до Директорату реформування морської та річкової галузі Міністерства інфраструктури України на адресу: просп. Перемоги, 14, м. Київ, 01135, або в електронному вигляді на електронну адресу: rebenok@mtu.gov.ua

 

Проєкт наказу Міністерства інфраструктури України «Про внесення зміни до Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів» 

Аналіз регуляторного впливу



ВСІ Оголошення