Дорожня галузь переходить на міжнародні стандарти ціноутворення — парламент прийняв законопроєкт №2234
16 Листопада 2021, 17:39
Сьогодні Верховна рада України прийняла законопроєкт №2234, який вносить зміни у низку законодавчих актів України щодо визначення відповідальності за формування системи ціноутворення в будівництві автомобільних доріг загального користування.
Це рішення уможливлює запровадження у дорожній галузі міжнародних стандартів ціноутворення, зокрема міжнародної системи вимірювання CESMM.
«Сьогодні Велике будівництво нарешті відмовилось від людиногодин, радянських нормативів і тотального контролю господарської діяльності бізнесу з боку держави. Застарілі вимоги планової економіки довгий час негативно відображались на роботі бізнесу, прозорості процесів і конкуренції на ринку.
Тепер це зміниться. Окрім дебюрократизації стосунків між приватним і державним сектором, нарешті створюються умови, за яких бізнес буде зацікавлений у використанні сучасних технологій, техніки та матеріалів. Це позитивно вплине на вартість дорожніх робіт, а також якісно посилить конкуренцію у галузі.
Дякую народним депутатам за сталу підтримку важливих інфраструктурних ініціатив» — розповідає Олександр Кубраков, Міністр інфраструктури України.
Що саме змінює законопроєкт № 2234?
Для лінійних дорожніх об’єктів — окремі правила ціноутворення
Світова практика засвідчує, що для будівництва лінійних об’єктів використовуються окремі стандарти ціноутворення. Вони діють в ЄС, Великобританії, США тощо. Так, наприклад у США власні правила ціноутворення діють для різних галузей: від будівництва автострад до оборонно-промислового комплексу. Визначаються вони також державними органами, які відповідають за конкретну галузь.
Відтепер ця практика доступна і Україні. Враховуючи, що кожне спеціалізоване агентство зазвичай має власну систему ціноутворення, то функцію визначення системи ціноутворення в будівництві автомобільних доріг загального користування передано від Мінрегіону до Мінінфраструктури.
Стара система ціноутворення заважала використовувати нові матеріали, техніку, залучати міжнародних учасників, а також вимагала більших витрат і створювала корупційні ризики через зарегульованість.
Міжнародні підходи (як от CESMM — Civil Engineering Standard Method of Measurement) передбачають свободу використання нової техніки та матеріалів, не обмежують штучно заробітну плату робітників тощо. Вони сприяють прозорості, конкуренції, застосуванню нових технологій.
Лібералізація ціноутворення дозволяє підрядній організації показувати замовнику ціну метру чи обсягу робіт. В Україні ж все ще вимагали надати документ по кожній машині чи використаних матеріалах.
Відхід від планової економіки та ресурсного методу
Радянська бюрократична система сповільнювала Велике будівництво. Ціноутворення у сфері будівництва доріг довгий час будувалось на неефективній радянській системі — так званому ресурсному методу.
Він регулює кожну складову витрат дорожніх робіт (із зазначенням марки машини, кількості працівників, рівня заробітної плати, прибутку тощо) шляхом підготовки цілої низки документів в паперовому вигляді, а також узгодженні цих документів з уповноваженими органами по кожному механізму. Це створює корупційні ризики, сповільнює запровадження нових технологій та енергоощадних рішень.
Поширення практики проєктів МФО на всі дорожні проєкти в Україні.
В Україні CESMM до цього часу застосовували виключно на проєктах МФО, зокрема ЄБРР та Світового банку. Успішна реалізація подібних проєктів підтверджує ефективність застосування CESMM в нашій країні.
Прийняття законопроєкту № 2234 вже у найближчій перспективі дозволить поширити цей досвід на всі українські дорожні проєкти.