Олександра Азархіна: Україна перейшла до системного довгострокового планування регіональної політики та децентралізації в умовах війни
Заступниця Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Олександра Азархіна під час підсумкової зустрічі команди Міністерства з головами дипмісій та громадськістю розповіла про основні результати у напрямку регіональної політики та підтримки територіальних громад.
«Ці 2 роки регіони та територіальні громади стикаються з найбільшими у своїй історії викликами: від руйнувань інфраструктури та екологічних катастроф до економічного занепаду та масштабних міграційних процесів. Наше завдання як Міністерства — допомогти регіональній та місцевій владі адаптуватися до нових умов, надати інструменти для посилення інституційної спроможності та максимально залучити в євроінтеграційні процеси.
Цього року, спільно з міжнародними партнерами, проактивними організаціями, проєктами та ініціативами, розробили та презентували два надважливих документи: оновлену Державну стратегію регіонального розвитку на 2021–2027 роки та Дорожню карту децентралізації. Це комплексне бачення пріоритетів країни на найближчі 3–4 роки.
Ми говоримо про повне перезавантаження регіональної політики з фокусом на цифрових інструментах, рішеннях заснованих на даних, новій документальній рамці на регіональному та місцевому рівні, глибшому залученні громадян до розробки та ухвалення рішень.
Сьогодні ресурси та можливості держави обмежені, пріоритетом є питання обороноздатності країни. Тому у питаннях розвитку спроможності регіонів та територіальних громад ми тісно координуємось з міжнародними партнерами. Значну частину напрацьованих рішень вже інтегровано та синхронізовано з ініціативами підтримки України від партнерів, зокрема з Ukraine Plan ЄС та Rapid Damage and Needs Assessment Світового банку», — зазначила Олександра Азархіна.
За словами заступниці міністра, важливим досягненням цього року є формування нової інклюзивної культури діалогу, де Міністерство стало майданчиком для взаємодії представників неурядових організацій, аналітичних центрів, партнерів з розвитку, представників асоціацій місцевого самоврядування, центральних органів виконавчої влади, обласних адміністрацій, незалежних експертів, дослідників та громадських активістів тощо.
Прикладом успішної координації зусиль стейкголдерів, окрім Державної стратегії регіонального розвитку на 2021–2027 роки, Дорожньої карти децентралізації, визначення рамки функціональних типів територій, є також робоча група «Команда підтримки реформ». Вона об’єднує ключові ініціативи, проєкти та програми партнерів з розвитку, які працюють на місцевому рівні.
Саме сильні спроможні громади, за словами Олександри Азархіної, є рушієм відновлення та забезпечення стійкості країни. Підтвердженням цьому є успішний приклад роботи Фонду ліквідації - у 2023 році на реалізацію 834 проєктів 286 територіальних громад було виділено 21,6 млрд гривень.
Щодня все більше і більше громад починають активно працювати у цифровій екосистемі DREAM, яка дозволяє формувати та управляти проєктами, залучати фінансування, розвивати на місцях навички проєктного менеджменту та протидії корупції тощо.
У 2024 році планується продовжувати роботу над:
Перезапуском Фонду регіонального розвитку відповідно до політики згуртованості та аналізу роботи аналогічних фондів у Європейському Союзі.
Продовженням роботи в рамках Команди підтримки громад для координації донорів і посилення експертної присутності на локальному рівні.
Інтеграцією цифрових рішень у процеси відбудови громад, зокрема Цифрової екосистеми для підзвітного управління відновленням DREAM.
Запуском Геоінформаційної системи моніторингу та оцінки регіонального розвитку, що дозволить забезпечити збір та систематизацію всіх даних про соціально-економічне життя громад та регіонів.
Створенням законодавчих умов для належного функціонування державної системи управління та збору даних місцевого рівня, запуск муніципальної статистики.
Новою архітектурою планувальних документів у регіональній політиці. Йдеться про синхронізацію державної регіональної політики та документів в її рамці з просторовим плануванням, а також інтеграцію у стратегічне планування бюджетного процесу. У висновку, це має скоротити величезну кількість планувальних документів на регіональному, місцевому рівні та підвищити ефективність їх імплементації.
Над розвитком культури місцевих запозичень, зокрема у взаємодії з міжнародними фінансовими організаціями. Є відповідні законопроєкти та ініціативи, які мають забезпечити усі необхідні умови для всіх громад отримувати кредитні кошти під мінімальні відсотки.
Оновленням публічного порталу «Децентралізація», як важливого інструменту для роботи громад в рамках реформи. На його основі планується розгорнути Реєстр рішень органів місцевого самоврядування.