Захист доріг від передчасного руйнування: система габаритно-вагового контролю
Ремонтувати дороги, не забезпечивши їх захист - це гроші "на вітер"
Існуюча на сьогодні в Україні система контролю габаритно-вагових параметрів є неефективною, та ураженою системною корупцією, внаслідок чого вона повністю дискредитувала себе. В результаті, майже кожен третій вантажний автомобіль порушує вагові норми, що призводить до стрімкого руйнування дорожнього полотна та несучої основи. На сьогодні вже більше 97% доріг знаходяться в незадовільному стані, значна частина доріг місцевого значення є повністю зруйнованою.
Перед тим, як вкладати значні кошти у відновлення доріг, потрібно захистити їх від передчасного руйнування через порушення вантажними автомобілями норм вагового контролю. Інакше це будуть гроші, “викинуті на вітер”.
Потрібно забезпечити створення нової ефективної системи контролю, використовуючи кращий світовий досвід. А також посилити відповідальність за порушення вагових норм, встановивша справедливі штрафи, що покриватимуть шкоду, нанесену дорозі.
Для цього повинні бути вирішені наступні задачі:
- вагові обмеження на дорогах потрібно привести у відповідність з несучою здатністю, під яку вони запроектовані: 7 тонн на вісь для доріг місцевого значення (4-5 категорії), та 11 тонн на вісь для доріг державного значення (1-3 категорії)
- необхідно скасувати платні “індульгенції” на знищення доріг, заборонивши перевезення подільних вантажів понад нормативи. Дозвіл на перевезення вантажів понад встановлені вагові обмеження може видаватися лише на унікальні неподільні вантажі, та за умови, що їх неможливо перевезти річкою, залізницею чи повітрям
- необхідно ввести подвійну відповідальність за порушення вагових норм: не лише перевізника, але й компанії, яка завантажує автомобіль. Саме останні мають “на озброєнні” засоби точного вагового контролю, та будучи при цьому замовниками перевезень прагнуть перекласти відповідальність за порушення норм на перевізника
- суттєво збільшити штрафні санкції за порушення вагових норм, забезпечивши відшкодування реальної шкоди дорозі. Передбачити конфіскацію транспортного засобу при повторному порушенні на протязі кварталу чи року
- необхідно внести зміни до законодавства, що дозволить фіксувати вагові параметри автомобіля автоматичними засобами “на ходу”, що значно підвищить ефективність роботи інспекторів. Адже вони зупинятимуть лише автомобілі, які з великою долею імовірності (90%) порушують вагові норми.
- система вагового контролю повинна бути повністю реформована за прикладом нової поліції. На перехідний період потрібно залучити громадськість та волонтерів для спільного патрулюванно доріг та запобігання корупції в існуючій системі
Етап #1: Введення додаткових вагових обмежень на дорогах загального користування
- 1.
- 2.
Умовні позначення:
- - виконано
- - в процесі виконання
- - планується виконання
Етап #2: Суттєве збільшення штрафних санкцій за порушення габаритно-вагових норм
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
Розміри штрафних санкцій повинні покривати реальну шкоду, що нанесено дорозі порушником. Штраф має забезпечити можливість відновлення дорожнього покриття. Альтернативно, може бути в 10 разів більше.
Умовні позначення:
- - виконано
- - в процесі виконання
- - планується виконання
Етап #3: Запровадження солідарної відповідальності за перевищення вагових норм замовником та виконавцем перевезення.
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
Умовні позначення:
- - виконано
- - в процесі виконання
- - планується виконання
Етап #4: Створення нової дорожньої інспекції - УкртрансБезпеки, за зразком нової поліції
- 1.
- 2.
- 3.
Умовні позначення:
- - виконано
- - в процесі виконання
- - планується виконання