Забезпечення якісного виконання дорожніх робіт: незалежний контроль та гарантії якості
Наразі Укравтодор сам себе контролює. Потрібен незалежний контроль
Дана реформа забезпечить об’єктивний контроль якості будівництва, ремонту та утримання доріг, що дозволить суттєво підняти ефективність використання коштів, викорінити корупцію, та забезпечити гарантійні терміни служби дорожнього покриття.
Кінцева мета полягає в тому, щоб замовник (держава) платив підряднику за виконані роботи лише після того, як незалежний аудитор перевірив їх якість, або підрядник забезпечить належні фінансові гарантії на період гарантійного терміну служби дороги.
Суть реформи полягає в тому, щоб забезпечити ефективний контроль якості виконання дорожніх робіт та послуг на всіх важливих етапах, від проектування, до будівництва та фінальної прийомки.
Реформування полягатиме у запровадженні різних механізмів контролю якості, котрі довели свою ефективність та використовуються у інших країнах:
- контроль якості всіх робіт за допомогою незалежних аудиторів
- збільшення гарантійного терміну на виконані роботи з 1 (зараз) до 5-10 років
- впровадження механізмів фінансових гарантій на виконані роботи
- запровадження громадського контролю, прозорості та відкритості даних
Реформа розпочнеться із запровадження незалежного контролю якості шляхом залучення незалежних міжнародних компаній та експертів до контролю якості всіх видів дорожніх робіт, що фінансуються за рахунок держави. Так, починаючи з 2016 року, жодний контракт не буде оплачений, якщо на акті виконаних робіт не буде підпису незалежного аудитора, котрий підтвердить, що роботи виконані якісно.
На сьогодні замовником послуг з контролю якості дорожніх робіт є Укравтодор. Проте всі такі послуги він закуповує у власних структурах: контроль виконують ДП “ДорЦентр” та інженери з контролю якості, які працюють у Службах автомобільних доріг.
У процесі реформи, всі ці структури буде ліквідовано, а контроль якості буде передано незалежним експертам на аутсорсинг. На початковому етапі (2016 рік) послуги незалежних експертів будуть фінансуватись за кошти, що надаються Світовим Банком у кредит, а в подальшому, після ліквідації ДорЦентру, такі послуги будуть замовлятись за рахунок держави.
В подальшому планується також створення «Асоціації інженерів у сфері автомобільних доріг», котра візьме на себе підготовку та сертифікацію українських незалежних аудиторів, а також незалежний технічний та експертний контроль. Це дозволить здешевити дані послуги за рахунок залучення українських незалежних інженерів-експертів.
Також буде посилено громадський контроль, шляхом забезпечення повної прозорості будівельних процесів, інформування громадськості та користувачів доріг про плани та виконання робіт, та допуск їх до контролю якості разом з незалежними інженерами-аудиторами.
Також буде підвищено відповідальність підрядника шляхом збільшення гарантійного терміну з 1 до 5-10 років та страхування ризиків його банкрутства. Альтернативно, можна використовувати довгострокові (5-10 років) контракти на будівництво та подальшу експлуатацію дороги.
Етап #1: Запровадження незалежного контролю якості шляхом залучення незалежних міжнародних компаній та експертів до контролю якості всіх видів дорожніх робіт, що фінансуються за рахунок держави
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
Умовні позначення:
- - виконано
- - в процесі виконання
- - планується виконання
Етап #2: Збільшення гарантійного терміну на виконані роботи з 1 (зараз) до 5-10 років
- 1.
Умовні позначення:
- - виконано
- - в процесі виконання
- - планується виконання
Етап #3: Впровадження механізмів фінансових гарантій на виконані роботи.
- 1.
- 2.
- 3.
Умовні позначення:
- - виконано
- - в процесі виконання
- - планується виконання