Розробка, забезпечення прийняття закону України «Про внутрішній водний транспорт»
Протягом усіх років незалежності в Україні відсутній базовий спеціальний закон щодо судноплавства на річкових водних шляхах. Це фактично позбавляє внутрішній водний транспорт (ВВТ) можливості сталого розвитку, залучення інвестицій, забезпечення безпеки судноплавства.
Ця реформа необхідна для подолання комплексу законодавчих, організаційних та фінансово-економічних проблем, що заважають сталому розвитку (ВВТ) країни.
Відсутність базового закону, що регулює функціонування ВВТ негативно вплинула на його розвиток, стримує використання внутрішніх річкових водних шляхів у повній мірі, створила умови для незадовільного стану річкового господарства і скорочення інвестицій, зумовила суттєвий рівень зносу інфраструктури та брак бюджетних коштів на її утримання, гостру нестачу флоту для перевезень вантажів річками. Відсутність надійного економічного механізму утримання судноплавних гідроспоруд (шлюзів) несе загрозу надзвичайної ситуації техногенного характеру територій і міст у Дніпровському басейні, не дозволяє забезпечити комплексний розвиток, нарощування потенціалу та підвищення конкурентоспроможності внутрішнього водного транспорту.
Запропонований проект акта є спеціальним галузевим законом у сфері ВВТ, який, зокрема, регулює діяльність ВВТ, використання річкових водних шляхів та їх берегових смуг для судноплавства, відносини, пов’язані з використанням річкових суден, суден змішаного плавання, малих, спортивних і розважальних суден під час їх плавання внутрішніми річковими водними шляхами, визначає правовий режим об’єктів інфраструктури ВВТ, діяльність органів виконавчої влади, що здійснюють державне регулювання, управління, державний нагляд та контроль за безпекою судноплавства, адміністрації річкових водних шляхів України, суб’єктів господарювання будь-якої форми власності, які на законних підставах використовують об’єкти інфраструктури внутрішніх водних шляхів, у тому числі портів (терміналів), судновласників, інших суб’єктів та споживачів їхніх послуг (робіт). Державне регулювання у сфері ВВТ здійснюється з метою реалізації єдиної економічної, інвестиційної, науково-технічної та соціальної політики розвитку внутрішнього судноплавства за принципами пріоритетності потреб внутрішнього водного транспорту та сприяння розвитку на конкурентних засадах ринку послуг у зазначеній сфері. Проектом передбачається ціла низка стимулюючих новацій для переміщення вантажопотоків з автомобільних доріг на ВВТ для збереження дорожнього покриття та екології, нарощування вітчизняного суднобудування, зростання конкурентоспроможності ВВТ та його привабливості для іноземних інвестицій тощо. Проектом акту визначено джерела фінансування витрат на утримання, ремонт та реконструкцію судноплавних гідротехнічних споруд за рахунок власника (власників) гідроелектростанцій Дніпровського каскаду; передбачено звільнення суден від плати за шлюзування; визначено умови звільнення від сплати в морських портах портових зборів для суден, що здійснюють перевезення ВВТ; визначено джерела компенсації інвестицій, внесених суб’єктами господарювання у стратегічні об’єкти інфраструктури річкових водних шляхів; передбачено звільнення від сплати за піднімання ферм мостів; впровадження автоматичного обліку річкових перевезень. Саме така модель утримання внутрішніх водних шляхів запроваджена у країнах ЄС. Законопроектом передбачено низку дерегуляцій стосовно прогулянкових малих суден – їх реєстрації, технічного нагляду, умов збереження та виходу на воду. Проведено чіткій розподіл прогулянкових суден і суден для розваг (водних мотоциклів). Термінологія законопроекту приведена у повну відповідність із европейським законодавством в галузі судноплавства.
Етап #1: Розробка законопроекту із залучення широкого кола учасників, що пов’язані із судноплавством на річкових водних шляхах (РВШ)
- 1.
- 2.
- 3.
Умовні позначення:
- - виконано
- - в процесі виконання
- - планується виконання
Етап #2: Забезпечення прийняття законопроекту Верховною Радою України в першому читанні
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
Умовні позначення:
- - виконано
- - в процесі виконання
- - планується виконання
Етап #3: Забезпечення прийняття законопроекту Верховною Радою України в другому читанні
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
Умовні позначення:
- - виконано
- - в процесі виконання
- - планується виконання
Етап #4: Імплементація Закону України «Про внутрішній водний транспорт»
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
Умовні позначення:
- - виконано
- - в процесі виконання
- - планується виконання