Для людей
з вадами зору

    Новини    15 Листопада 2016, 09:19
Версiя для друку


Проект «Міський громадський транспорт в Україні»

15 Листопада 2016, 09:19

Європейський інвестиційний банк надасть 200 млн. євро на удосконалення інфраструктури громадського транспорту в 20-ти містах України. Відповідну угоду було підписано 11 листопада 2016 року, в Будинку Уряду України. Угоду підписали Міністр інфраструктури України Володимир Омелян та Віце-президент Європейського інвестиційного банку Вазіл Гудак в присутності Прем’єр-міністра  України Володимира Гройсмана та інших членів Уряду.

 

Опис проекту

Проект «Міський громадський транспорт в Україні» спрямований на реалізацію заходів з оновлення парку автобусів, трамваїв, тролейбусів, вагонів метрополітену, будівництва та реконструкції трамвайних і тролейбусних ліній, заміну тягових підстанцій, впровадження сучасних систем оплати проїзду та інформаційних систем за рахунок залучених кредитних коштів Європейського інвестиційного банку та Європейського банку реконструкції та розвитку.

Загальна вартість проекту становить орієнтовно 400 млн євро.

Фінансування проекту планується здійснити за рахунок залучених кредитних коштів Європейського інвестиційного банку під державні гарантії в обсязі – 200млн євро, строком до 22 років з пільговим періодом до 5 років. Джерелом співфінансування проекту будуть залучені кошти Європейського банку реконструкції та розвитку та/або кошти місцевих бюджетів, кінцевих бенефіціарів.

 

Дані про бенефіціарів проекту

Очікувані бенефіціари проекту:

комунальне підприємство «Білоцерківське тролейбусне управління»;

комунальне підприємство Івано-Франківської міської ради «Електроавтотранс»;

комунальне підприємство «Кременчуцьке тролейбусне управління»;

комунальне підприємство міської ради «Луцьке підприємство електротранспорту»;

комунальні підприємства Львівської міської ради «Львівелектротранс», «Львівавтодор» та «Автобусний парк №1»;

комунальне підприємство «Київпастранс»;

комунальне підприємство Одеської міської ради «Одесміськелектротранс»;

Сумська міська рада;

комунальне підприємство Тернопільської міської ради «Міськавтотранс»;

комунальне підприємство Харківської міської ради «Харківський метрополітен»;

комунальне підприємство Чернігівської міської ради «Чернігівське тролейбусне управління».

 

Мета, завдання та показники результативності проекту

Мета проекту:

створити умови для надання населенню високоякісних послуг з перевезення автобусами, трамваями, тролейбусами та вагонами метрополітену в тому числі з урахуванням потреб інвалідів з ураженнями органів зору, слуху, опорно-рухового апарату та інших маломобільних груп;

забезпечити стабільне функціонування і подальший розвиток міського пасажирського транспорту;

підвищити рівень технічного оснащення підприємств міського електричного транспорту та ефективності їх роботи;

зберегти та примножити електротранспортну інфраструктуру та маршрутну мережу;

забезпечити виконання на рівні минулого року функції соціального перевізника міським електричним транспортом;

не допустити збільшення шкідливих викидів та погіршення екологічного стану в містах внаслідок переорієнтації пасажиропотоків з екологічно чистого міського електричного транспорту на автотранспорт приватних підприємств, який дублює маршрути електротранспорту та призводить до збільшення транспортних заторів у містах;

зберегти робочі місця на комунальних підприємствах міського електротранспорту;

стимулювати розвиток сучасних типів рухомого складу вітчизняного виробництва;

не допустити оновлення рухомого складу за рахунок закордонної техніки, яка була у використанні.

Вищезгаданих цілей пропонується досягнути за результатами виконання окремих заходів залежно від потреб та фінансової спроможності кожного міста.

 

Завдання проекту

закупити новий сучасний рухомий склад;

здійснити будівництво та реконструкцію трамвайних і тролейбусних ліній, модернізацію тягових підстанцій;

впровадити сучасні системи оплати проїзду та інформаційні системи;

зберегти та створити нові маршрути міського електричного транспорту;

призупинити подальше скорочення та старіння рухомого складу міського електричного транспорту.

 

Показники результативності проекту

Орієнтовні загальні кількісні показники від реалізації проекту становитимуть:

Заходи

Проекти під державні гарантії

Проекти під місцеві гарантії

Разом

Кількість/

протяжність

 

Орієнтовна вартість,

тис. євро

Кількість/

протяжність

 

Орієнтовна вартість,

тис. євро

Кількість/

протяжність

Орієнтовна вартість,

тис. євро

Придбання автобусів

99 од.

13 600

65 од.

7 800

164 од.

21 400

Придбання тролейбусів

83 од.

13 364

603 од.

133 200

686 од.

146 564

Придбання трамваїв

95од.

63 100

-

-

95 од.

63 100

Будівництво тролейбусної лінії

11,05 км

5 037

-

-

11,05 км

5 037

Реконструкція тролейбусної лінії

понад 20 км

1 650

-

-

20 км

1 650

Будівництво трамвайної лінії

-

-

4 км

15 000

4 км

15 000

Реконструкція трамвайної лінії

45,7 км

63 700

-

-

45,7 км

63 700

Упровадження системи автоматизованої оплати проїзду

-

216,79

-

16 000

-

16 216,79

Заміна тягових підстанцій

8 од.

12 000

-

-

8 од.

12 000

Придбання вагонів метро

36

55 000

-

-

36

55 000

Реконструкція трамвайних та тролейбусних депо

-

5 500

-

1 500

-

7 000

Упровадження інформаційних систем

-

1 470

-

-

-

1 470

Загальна сума, євро

-

234 638*

-

173 500

-

408 138

 

Місто

Проекти ЄІБ

Сума, тис. євро

Івано-Франківськ

придбання 9 автобусів

1 800

будівництво тролейбусної лінії (3,3 км)

1 200

Біла Церква

Капітальний ремонт тролейбусів, оновлення парку тролейбусів, реконструкція контактної мережі

11 000

Київ

придбання 10 трамваїв

14 600

придбання 30 автобусів

5 000

реконструкція трамвайних ліній

(9,2 км)

30 000

Луцьк

придбання 30 тролейбусів

4363,65

будівництво тролейбусної лінії (2,15 км) та заміна поворотних стрілок

336,11

впровадження автоматизованої системи оплати проїзду

216,79

Львів

будівництво тролейбусної лінії

(5,6 км)

3500

придбання 9 трамваїв

9 500

ремонт трамвайних та тролейбусних депо та вагоноремонтних майстерень

5 500

реконструкція трамвайної колії  4,5 км

14000

придбання 50 автобусів

6 000

Реконструкція тролейбусної лінії

500

Кременчук

Реконструкція контактної мережі

1 470

Одеса*

капітальний ремонт та реконструкція трамвайної лінії (32 км)

19 700

заміна 8 тягових підстанцій

12 000

придбання 56 трамваїв

28 000

Суми

придбання 22 тролейбусів

4000

Тернопіль

придбання 10 автобусів

800

Харків

оновлення рухомого складу метрополітену (36 вагонів)

55 000

Чернігів

придбання 31 тролейбуса

5 000

реконструкція тролейбусної лінії

(20 км)

1 150

Загальна сума, євро

-

234 637

 

Проект міста Одеси планується співфінансувати спільно з ЄБРР під державні гарантії.

Наступна таблиця містить орієнтовний перелік проектів окремих міст, які планується фінансувати за рахунок залучених кредитних коштів Європейського банку реконструкції та розвитку під місцеві гарантії.

 

Місто

Проекти ЄБРР

Сума, тис. євро

Біла Церква

придбання 40 тролейбусів

8 000

Вінниця

придбання 40 тролейбусів

8 000

Житомир

придбання 40 тролейбусів

8 000

Запоріжжя

придбання 25 тролейбусів

5 000

Івано-Франківськ

придбання 40 тролейбусів

8 000

Київ

придбання 138 тролейбусів

40 200

Кременчук

придбання 50 тролейбусів

10 000

Луцьк

впровадити систему автоматизованої оплати проїзду

6 000

Львів

будівництво трамвайної лінії

(4 км)

15 000

придбання 35 тролейбусів

7 000

ремонт трамвайних та тролейбусних депо

1 500

впровадити систему автоматизованої оплати проїзду

10 000

придбання 65 автобусів

7 800

Миколаїв

придбання 40 тролейбусів

8 000

Одеса

придбання 40 тролейбусів

8 000

Харків

придбання 50 тролейбусів

10 000

Чернівці

придбання 40 тролейбусів

8 000

Чернігів

придбання 25 тролейбусів

5 000

Загальна сума, євро

-

173500

 

Маркетинговий аналіз

Станом на 01.01.2016 на балансі підприємств міського електричного транспорту України (далі – МЕТ) знаходиться 6387 од. рухомого складу (трамвайних вагонів – 2278 од.; тролейбусів – 2929 од.; вагонів метрополітену – 1180од.) з яких 87% вичерпали нормативний термін експлуатації і потребують заміни (трамвайні вагони – 96%, тролейбуси – 76%, вагони метрополітену - 80% ), 1579,1 км трамвайної колії (377,5 км не відповідає вимогам Правил дорожнього руху і Правил експлуатації трамвая та тролейбуса, а 4,8 км знаходиться в аварійному стані), 4955,9 км контактної мережі трамвайної і тролейбусної лінії (1133,2 км – не відповідає вимогам Правил дорожнього руху і Правил експлуатації трамвая та тролейбуса, а 31,1 км знаходиться в аварійному стані), 541 од. тягових підстанцій (99 од. не відповідає вимогам ПДР і ПЕТТ та 3 од.  знаходиться в аварійному стані).

Упродовж 2015 року міським електричним транспортом перевезено понад 2,5 млрд. пасажирів у тому числі тролейбусом – 1080 млн., трамваєм – 738 млн., метрополітеном – 700 млн. пасажирів. Переважна більшість перевезених пасажирів трамваєм і тролейбусом становлять громадяни пільгових категорій (понад 60%).

Загальні пасажирські перевезення за всіма видами транспорту у 2015 році склали майже 5,2 млн. пасажирів, тобто на частку міського електротранспорту припадає 49% пасажироперевезень по країні і понад 52% внутрішньоміських пасажироперевезень.

Разом з тим, кількість перевезених пасажирів міським електротранспортом має стійку щорічну тенденцію до зменшення. Так, за останні 10 років пасажироперевезення зменшились на 33 відсотки.

Обсяги виконаної транспортної роботи за цей період також зменшились на 30%. Доходи підприємств від продажу проїзних квитків в останні роки залишаються низькими та не змінними на рівні 28% від собівартості перевезень.

У 1991 році парк трамваїв і тролейбусів налічував 12,3 тис. одиниць, при цьому частка зношеного рухомого складу від загальної кількості складала лише 27 відсотків (3,4 тис. од.), тобто за 25 роки парк рухомого складу скоротився на 51% або на 6000 од. і станом на сьогодні налічує 6,2 тис. од., з яких - 93 відсотки (2433 од.) трамвайних вагонів та 67 відсотків (2460 од.) тролейбусів вичерпали свій нормативний термін експлуатації та потребують заміни.

При нормативному терміні експлуатації трамвая - 15 років, тролейбуса – 10 років в містах України експлуатується :

1467 од. трамвайних вагонів віком понад 30 років;

1387 од. тролейбусів віком понад 20 років.

Невідкладного капітального ремонту або реконструкції потребує значна кількість трамвайних колій та об’єктів енергопостачання.

Результати державного технічного огляду свідчать, що  не відповідають вимогам правил експлуатації:

27 % загальної протяжності трамвайних колій та контактної мережі; 19 % тягових підстанцій.

Високий рівень старіння основних фондів міського електротранспорту та недостатні темпи їх оновлення призводять до зменшення кількості парку трамвайних вагонів та тролейбусів (близько 200 од. щорічно), невідповідності технічному та технологічному рівню сучасних вимог, суттєво збільшує (близько 25%) енергозатрати та витрати на їх утримання, не забезпечує достатній рівень комфортності, якості та безпеки наданих послуг.

При мінімальній потребі в оновленні близько 400 тролейбусів та 300 трамвайних вагонів на рік фактичні обсяги їх придбання складають близько 60-80 одиниць.

Аналізуючи стан муніципального транспорту в містах, які обрані в рамках цього проекту, можна дійти висновку, що за роки незалежності його розвиток практично припинився. Через скорочення кількості рухомого складу та його критичного фізичного зносу (в середньому близько 80%) суттєво зменшився обсяг пасажироперевезень, погіршилася якість транспортного обслуговування населення та знизився рівень безпеки руху. Заходи з оновлення парку рухомого складу, будівництва нових та реконструкції діючих трамвайних і тролейбусних ліній в цих містах майже не здійснювалися.

Зазначене зумовлене відсутністю коштів як у державному бюджеті, так і в місцевих бюджетах на підтримання в належному стані рухомого складу та інфраструктури. Ще одним чинником, який не дає змоги комунальним підприємствам автомобільного транспорту та міського електричного транспорту акумулювати кошти на підтримання їх основних фондів, – це безліч пільгових категорій громадян, які мають право безоплатного проїзду, витрати транспортних підприємств на перевезення яких не в повному обсязі компенсуються з державного бюджету, а в поточному році зовсім непередбачено компенсацій в Державному бюджеті України.

Через вищезгадані причини відбувається закриття руху трамваїв і тролейбусів насамперед у невеликих містах України, а також скорочення кількості маршрутів.

За таких умов одним із шляхів збереження та розвитку екологічно чистого транспорту є залучення кредитних коштів Європейського інвестиційного банку та інших міжнародних фінансових організацій.

Як свідчить світова практика, високі показники екологічності, провізної спроможності, окупності будівництва нових ліній, економічності, комфорту та безпеки руху міського електричного транспорту зумовлюють його активний розвиток.

В Україні існують умови для розвитку екологічно чистого транспорту, зокрема, збережено належну інфраструктуру, виробляється достатня кількість електроенергії, вітчизняні підприємства спроможні виготовляти рухомий склад та інше обладнання.

Співпраця з міжнародними фінансовими організаціями відкриває для органів місцевого самоврядування та комунальних підприємств транспорту можливості щодо вирішення їх нагальних проблемних питань.

 

Орієнтовний фінансовий план

Джерелом фінансування проекту є залучені кредитні кошти Європейського інвестиційного банку і Європейського банку реконструкції та розвитку.

Загальна вартість проекту з розвитку міського пасажирського транспорту у містах України становить близько 400 млн євро, з яких 200 млн євро – кредитні кошти Європейського інвестиційного банку залучені під державні гарантії, 200 млн євро – кредитні кошти Європейського банку реконструкції та розвитку залучені під місцеві гарантії (частина з яких (34,7 млн євро – для проекту м. Одеси) планується залучити під державні гарантії), і місцевих бюджетів.

Фінансування проектів Європейським інвестиційним банком планується здійснити п’ятнадцятьма траншами, протягом 5 років, зокрема:

2017 - 20,4 млн євро;

2018 – 51 млн євро;

2019 – 49,6 млн євро;

2020 – 50 млн євро;

2021 – 29 млн євро.

Максимальний пільговий період - 5 (п’ять) років.

Термін погашення (в тому числі пільговий період) - 22 роки,

Умови погашення - раз на півроку рівними частками до основної суми боргу або фіксованими платежами, що складаються з основної суми боргу та процентів.

Вартість проектів, які фінансуватимуться Європейським банком реконструкції та розвитку буде враховано, як співфінансування проектів, що фінансуватимуться Європейським інвестиційним банком.

Повернення позики передбачено здійснити виключно за рахунок коштів місцевих бюджетів, оскільки комунальні підприємства транспорту належать до сфери управління органів місцевого самоврядування.

 

Очікуваний План реалізації проекту:

підготовка проекту:  березень – січень 2016 року;

підписання фінансової Угоди: жовтень – листопад 2017 року;

ратифікація фінансової Угоди:  лютий 2017 року;

реалізація проекту: березень 2017 року – березень 2021 року

 

Витрати на електричну енергію при заміні 689 старих тролейбусів новими скоротяться майже в 2 рази. Відповідно, фактична економія електроенергії становитиме 57339 МВт/год (135802-78463), що становить 73967,310 тис. грн (при планованому тарифі 1,29 грн за 1 кВт/год станом на вересень 2016 р.).

Пасажиромісткість одного тролейбуса Богдан Т601.11 – 100 пасажирів, типового автобуса, який використовується на маршрутній мережі міста – 40 пасажирів. Отже, 1 тролейбус може замістити 2,5 автобуси (100 : 40) виключно за показником пасажиромісткості.

На основі цього розрахуємо витрати енергоносіїв та кількість викидів CO2 при заміщення 689 тролейбусами 1722 автобусів.

Внаслідок заміщення 1722 одиниць автобусів класу І на 689 тролейбусів сумарне річне скорочення витрат палива (дизельне паливо) становитиме 34569150 літрів; річна економія дизпалива в грошовому виразі становитиме 691383000,0 грн. Кількість викидів СО2 (локально) зменшиться на 90615,17 тон СО2.

Експлуатація 95 нових трамвайних вагонів дасть змогу скоротити споживання електроенергії на 8541 МВт/год на рік, що в грошовому еквіваленті складатиме економію близько  11017 тис. грн./рік.

За розрахунками підприємств міського електротранспорту річна сума витрат на експлуатацію одного тролейбуса, що перевищив нормативний термін експлуатації (заробітна плата, матеріали та запчастини на ремонти, шини тощо) коливається від 100 до 180 тис грн./рік в залежності від типу рухомого складу та особливостей експлуатації. При розрахунку витрат на експлуатацію одного нового тролейбуса його сума коливається від 42-103 тис грн./на рік. Приймаємо середній показник витрат для старого та нового тролейбуса 140 тис грн./на рік та 72 тис грн./на рік відповідно. Економія для підприємств міського електротранспорту від експлуатації одного нового тролейбуса в порівнянні зі старим тролейбусом складатиме в середньому 68 тис грн./на рік.

Таким чином, підприємства міського електротранспорту за перший рік експлуатації нового рухомого складу зекономлять орієнтовно 46852 тис грн.

 

Соціальний ефект

Від реалізація спільних проектів Європейського інвестиційного банку та Європейського банку реконструкції та розвитку очікується:

збільшення інвентарного парку рухомого складу комунальних підприємств України на 12% до 7161 од, протяжності контактної мережі трамвайної і тролейбусної лінії на 0,3%, тягових підстанцій – 1,5%;

зменшення частки зношеного рухомого складу з 87% до 76%, невідповідності вимогам законодавства контактної мережі трамвайної і тролейбусної лінії та тягових підстанцій відповідно з 1133,2 км  до 1052,45 км (понад 7%) та з 99 од. до 91 од. (понад 8%);

збільшення обсягу пасажироперевезень міським електричним транспортом на 200 млн пасажирів/на рік;

створення нових робочих місць, зокрема, водіїв та обслуговуючого персоналу.

В цілому впровадження проекту дозволить не тільки покращити фінансовий стан підприємства, але й підвищити якість транспортних послуг, що надаються мешканцям міст: покращити екологічний стан довкілля, підвищити безпеку перевезень пасажирів, зменшити витрати часу на переїзд  та підвищити конкурентоспроможність муніципального транспорту.



ВСІ Новини