Для людей
з вадами зору

    Плани    25 Вересня 2017, 12:24
Версiя для друку


Індикатори безпеки дорожнього руху для України: пропозиція

25 Вересня 2017, 12:24

Цей документ пояснює концептуальні засади, мету і зміст пропозиції запровадження в Україні індикаторів безпеки дорожнього руху (Safety Performance Indicators). Це система об'єктивних, вимірюваних показників у сфері безпеки руху, яка відповідає найкращим практикам країн Європейського Союзу та має стати основою для прийняття рішень та оцінки результатів. Ідея застосування індикаторів безпеки руху була ініційована Командою підтримки реформ Міністерства інфраструктури та схвалена Міжвідомчою робочою групою з реформування державної системи безпеки дорожнього руху на засіданні 19 вересня 2017 року.

Підстави

Система індикаторів розроблена на основі трьох ключових документів. Це Стратегія підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року, затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України №481-Р від 14.06.2017; Звіт "Аналіз спроможності України у сфері управління безпекою дорожнього руху", підготовлений Світовим Банком у 2016 році, та огляд найкращих практик Європейського Союзу під назвою "Road Safety Performance Indicators: Country Comparisons", виданий в рамках проекту SafetyNet у 2007 році. Чернетка індикаторів була надана для оцінки та отримала зауваження з боку експертів Світового Банку, представництва Європейського Союзу, комітету з транспорту Верховної Ради України, проекту Європейського інвестиційного банку “Модернізація та підвищення безпеки мережі автомобільних доріг України”, організаторів Конгресу безпеки дорожнього руху, громадської кампанії “За безпечні дороги” та Державного агентства автомобільних доріг України. Запропонована версія враховує зауваження і пропозиції цих сторін.

Стратегія-2020

Нагадаємо, урядова Стратегія безпеки руху до 2020 року визначила чотири ключові проблеми в Україні: швидкість, небезпечні перехрестя, небезпечні пішохідні переходи та керування транспортом після вживання алкоголю. Також цей офіційний документ визначив чотири ключові цілі для України: зменшення кількості загиблих, зменшення тяжкості наслідків (важкості травм), зменшення соціальних збитків від аварійності та створення ефективної системи управління безпекою дорожнього руху.

Цілі

Індикатори безпеки руху мають стати практичним інструментом для реалізації декількох важливих завдань:

  • транслювати державні пріоритети в сфері безпеки руху зі Стратегії 2020 у її виконавчі документи, проекти і програми. Наприклад, щоб бути включеними до плану заходів і профінансованими державою, заходи та проекти повинні мати науково обґрунтований логічний вплив на один або більше індикаторів безпеки.
  • стати джерелом ключових індикаторів ефективності (KPIs) у сфері безпеки руху для різних державних органів, областей і навіть мерій міст. Це дозволить ставити цілі і стежити за їхнім досягненням.
  • дати можливість здійснювати адекватне порівняння України з іншими країнами Європи та світу, в яких ці показники використовуються вже давно, а також здійснювати порівняння областей та міст України між собою.

Джерела даних

Головним джерелом даних для індикаторів мають стати якісні та повні дані про дорожні аварії, з чим наразі в Україні спостерігаються серйозні проблеми. В майбутньому дані з кожного місця ДТП повинні збиратись і зберігатись в повному обсязі за новою формою, що відповідатиме мінімальним вимогам європейських рекомендацій CADaS та буде сумісною з європейською базою даних CARE. В цьому завданні  ключовою є роль Національної поліції. Знеособлена база даних у повному обсязі повинна бути відкрита для всіх зацікавлених сторін, щоб дати можливість для всебічного аналізу і досліджень. Іншим масивом даних є дані "Укравтодору" про дорожню інфраструктуру - частина даних вже наявна зараз, але мало досліджується, а частина даних може бути зібрана протягом 2018 року. Третім джерелом даних є проведення спеціальних наукових досліджень – соціологічних, технічних та економічних. Це планується здійснювати на основі якісних технічних завдань та майданчика Prozorro. В тендерах на рівних умовах зможуть брати участь українські та іноземні дослідницькі установи, консалтингові фірми та університети.

Система індикаторів

Запропонована система індикаторів містить 29 показників. Шість з них є ключовими індикаторами першого рівня і стосуються загальних показників травматизму, смертності та економічних втрат в Україні. Інші 23 індикатори другого рівня оцінюватимуть прогрес країни в пріоритетних сферах, визначених Стратегією: швидкість руху, безпечна інфраструктура (перехрестя, переходи та дороги),  нетверезе керування та зменшення тяжкості наслідків дорожніх аварій.

Перелік запропонованих індикаторів 1-го та 2-го рівнів:

ІНДИКАТОРИ ПЕРШОГО РІВНЯ               

1              Кількість загиблих на 100 тис. населення          

2              Кількість травмованих на 100 тис. населення 

3              Кількість важко травмованих на 100 тис. населення   

4              Кількість загиблих на 1000 механічних транспортних засобів 

5              Частка вразливих учасників руху (пішоходів, велосипедистів і мотоциклістів) серед загиблих

6              Соціальні втрати від дорожніх аварій, травматизму та смертності                      

ІНДИКАТОРИ ДРУГОГО РІВНЯ

                Мета: Зменшення фактору надмірної швидкості руху             

1              Середня швидкість руху в населених пунктах (містах та селах)              

2              Середня швидкість руху на автодорогах в зонах дії обмеження швидкості 90 км/год

3              Середня швидкість руху на автодорогах в зонах дії обмеження швидкості 110 км/год              

4              Частка автомобілів, які перевищують встановлені обмеження швидкості       

5              Кількість та частка травмованих та загиблих в ДТП за участі надмірної швидкості        

6              Ставлення громадян до перевищення швидкості

                Мета: Безпечніші пішохідні переходи              

7              Кількість травмованих та загиблих осіб під час переходу дороги         

8              Кількість травмованих та загиблих на нерегульованих переходах       

                Мета: Безпечніші перехрестя

9              Кількість травмованих та загиблих на нерегульованих перехрестях   

10           Кількість травмованих та загиблих на регульованих перехрестях        

11           Кількість перехресть, які є місцями концентрації ДТП або підвищеної аварійності      

                Мета: Безпечніші автомобільні дороги            

12           Кількість загиблих та травмованих на автодорогах різного значення (М, Н, Р, Т)           

13          Протяжність доріг з літерами М та Н, що відповідають міжнародно визнаним стандартам безпеки (Європейська програма оцінки доріг EuroRAP)

                Мета: Зменшення частоти керування автомобілями у стані алкогольного сп'яніння             

14     Кількість та частка травмованих й загиблих в ДТП за участі водіїв у стані алкогольного сп'яніння        

15           Частота керування транспортними засобами у стані алкогольного сп'яніння 

16           Ставлення громадян до керування автомобілями після вживання алкоголю 

                Мета: Зменшення важкості наслідків ДТП      

17           Рівень користування ременями безпеки          

18           Рівень користування стримуючими пристроями для дітей       

19           Рівень користування мотоциклетними шоломами      

20           Середній час прибуття невідкладної допомоги на місце ДТП 

21           Частка ДТП за участі велосипедистів   

22           Частка ДТП за участі пішоходів

23       Ставлення громадян до користування ременями безпеки, дитячими стримуючими пристроями та мотошоломами             

Запровадження

Індикатори безпеки руху не використовувались в Україні раніше, тому вони не можуть з'явитись одномоментно через фактор часу, який потрібен для їх вимірювання та введення в нормативну базу. Відтак запровадження та наповнення індикаторів планується здійснювати поступово протягом 2018-2019 років, і в цьому процесі можливі зміни та уточнення в переліку і формулюваннях обраних індикаторів. Наразі список індикаторів має рекомендаційний характер та є предметом для обговорення та внесення пропозицій. Також на основі вже розроблених індикаторів та дискусій з зацікавленими сторонами будуть розроблені індикатори третього рівня, так звані інституційні індикатори, які вимірюватимуть досягнуті зміни у чотирьох ключових сферах дій — інфраструктура (Engineering), робота поліції (Enforcement), просвітницькі заходи (Education), та невідкладна медична допомога (Emergency response).

Обговорення

Міністерство інфраструктури запрошує всі зацікавлені організації та приватних осіб надавати зауваження та пропозиції стосовно запропонованої системи індикаторів. Просимо направляти їх до Команди підтримки реформ на адресу viktor.zagreba@reforms.in.ua до 30 жовтня 2017 року.



ВСІ Плани