Питання габаритно-вагового контролю
ПИТАННЯ ГАБАРИТНО-ВАГОВОГО КОНТРОЛЮ
З 1 жовтня 2021 року набули чинності зміни до законодавства, які впроваджують повноцінну роботу WIM-комплексів. Це означає, що за порушення габаритно-вагових норм, зафіксованих в автоматичному режимі учасники ринку отримують реальні штрафи від 8 500 до 51 000 грн (в залежності від відсотка перевищення норми).
Враховуючи численні звернення представників бізнесу до Міністерства інфраструктури з даного питання, виникає необхідність у додатковому інформуванні громадськості щодо запроваджених змін.
ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ ДО ВАНТАЖІВ
Нагадаємо, що пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Уряду від 10 жовтня 2001 р. № 1306 (далі – Правила дорожнього руху), встановлені граничні обмеження фактичної маси транспортних засобів понад 40 т, для контейнеровозів - понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т.
Навантаження на одиночну вісь не має перевищувати 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), на здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т.
Для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т, або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
У разі перевезення подільних вантажів (саме до таких відносяться наливні і сипучі) автомобільними дорогами ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т).
Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.
ЩОДО НАСИПНИХ (СИПУЧИХ) ТА НАЛИВНИХ ВАНТАЖІВ
Діючі нормативно-правові акти не передбачають окремі порядки зважування наливних та насипних вантажів.
На сьогодні втратила чинність Методика виконання вимірювань поосьових навантажень та маси вантажних транспортних засобів у русі, розроблена Харківським національним автомобільно-дорожнім університетом Державної служби автомобільних доріг України, затверджена заступником голови Державної служби автомобільних доріг України (Укравтодор), атестована у відповідності з ГОСТ 8.010-99 Національним науковим центром «Інститут Метрології», свідоцтво про атестацію № 02-84-08, в якій заборонялося зважування наливних вантажів.
Положенням про Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, затвердженим постановою Уряду від 20 серпня 2014 р. № 459, зокрема, як спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології, затвердження методики зважування транспортних засобів не передбачено.
На даний момент зважування транспортних засобів із сипучим/наливним вантажем здійснюється згідно:
Порядку та умов експлуатації ваговимірювального обладнання, визначеного виробником цього обладнання та викладеним у технічній документації ваговимірювального обладнання;
Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Уряду від 27 червня 2007 р. № 879 (далі – Порядок ГВК).
Відповідно до Порядку ГВК, великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.
е-ТТН
Також, оскільки виникає багато питань щодо впровадження електронної товарно-транспортної накладної, інформуємо, що наказом Мінінфраструктури від 07 травня 2020 р. № 301, зареєстрованим в Мін’юсті 09 липня 2020 р. за № 644/34927, затверджено Порядок реалізації експериментального проекту щодо впровадження електронного документообігу електронної товарно-транспортної накладної, яким встановлено процедуру впровадження та умови функціонування електронного документообігу і реєстрації товарно-транспортної накладної в електронній формі (далі - е-ТТН) в системі електронного документообігу е-ТТН та який регулює відносини, що виникають під час реалізації експериментального проекту. Крім того, Законом України від 03 червня 2021 року № 1534-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» впроваджується реєстр товарно-транспортних накладних.
На сьогоднішній день Порядок ведення та надання інформації з реєстру ТТН знаходиться на стадії розробки.
Початок тестової експлуатації системи е-ТТН* заплановано на квітень 2022 року. А перехід на обов’язкове використання е-ТТН на серпень 2022 року.
ПРАВИЛЬНЕ ФОРМУВАННЯ ТОВАРНО-ТРАНСПОРТНОЇ НАКЛАДНОЇ ДОПОМОЖЕ УНИКНУТИ ПОРУШЕННЯ ГАБАРИТНО-ВАГОВИХ НОРМ
- При перевезенні вантажу однієї компанії від відправника до отримувача (з пункту А в пункт Б) одним транспортним засобом - ТТН формується та заповнюється відправником вантажу.
- Вага вантажу, що вноситься в ТТН, не повинна перевищувати норми, встановлені у п. 22.5 Правил дорожнього руху.
- При оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає, зокрема, обов’язкові реквізити про транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто.
- Збірний вантаж. При перевезенні вантажу двох и більше компаній відправник товару має затвердити масу вантажу та надати цю інформацію перевізнику, який формує та заповнює ТТН. Відповідальність за порушення встановлених вагових норм у такому випадку несе перевізник.
Сучасні транспортні засоби обладнані датчиками ваги. Перевізник в будь-який час може перевірити вагу ТЗ та вантажу.
- Вантажовідправник несе відповідальність у разі внесення недостовірних даних (інформація про вантаж не відповідає фактично завантаженому).
ЛІБЕРАЛІЗАЦІЯ ВИМОГ ЩОДО ОФОРМЛЕННЯ ТТН
В результаті численних зустрічей Мінінфраструктури, Укртрансбезпеки з членами Європейської Бізнес Асоціації, Американської торговельної палати та представниками бізнесу готуються зміни до законодавства. Зокрема, проєкт змін до ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» з метою спрощення процедури оформлення ТТН вантажовідправником. Даним проектом пропонується скасувати норму, яка зобов’язує вантажовідправника при оформленні ТТН зазначати такі обов’язкові реквізити: транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто.
Також, за пропозиціями суб’єктів господарювання наразі ДП «ДерждорНДІ» здійснюється додаткове опрацювання питання визначення руйнівного впливу на автомобільні дороги загального користування саме понаднормового осьового навантаження транспортного засобу та його загальної маси (з рідкими та сипучими вантажами).
Нагадуємо, що всі проекти актів, положення яких спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб’єктами господарювання підлягають опублікуванню на офіційному вебсайті розробника проекту регуляторного акта.
*Впровадження системи е-TTН здійснюється за підтримки USAID / UK aid проєкту “Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/ TAPAS”.
ВСІ Новини