Повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України
Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку надання у 2025 році гарантій компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України та воєнних дій на території України, фрахтувальникам, операторам та/або власникам морських суден та суден внутрішнього плавання, що ходять під прапором України та під прапорами іноземних держав» розроблено Міністерством розвитку громад та територій України з метою реалізації норм статті 35 Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» у частині надання гарантій компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії російської федерації проти України та воєнних дій на території України, фрахтувальникам, операторам та/або власникам морських суден та суден внутрішнього плавання, та створення сприятливих умов для забезпечення стабільного судноплавства в територіальному морі України та забезпечення роботи Тимчасового морського шляху для експортно-імпортної логістики з/до українських морських портів «Великої Одеси».
Згідно з усталеною практикою до стандартних виключень зі страхового покриття належать страхові випадки, які сталися під час надзвичайного, особливого чи військового стану, оголошеного органами влади в країні, або на території дії договору страхування.
У зв’язку зі збройною агресією російської федерації проти України та військовими ризиками на сьогодні відсутнє класичне покриття відповідних страхових виплат для суден, які слідують до північно-західної частини Чорного моря.
Зокрема, ці території, віднесені до районів з навігаційними обмеженнями для військових дій, ударів, тероризму та пов’язаних з цим небезпек – The Listed Areas, що публікується в Лондоні Об’єднаним військовим комітетом: https://www.ms-ins.com/business/hull/war/pdf/listedAreaMap.pdf.
На сьогодні продовжують свою роботу лише 6 українських морських портів: 3 морських порти «Великої Одеси» (Одеса, Чорноморськ, Південний) та 3 морські порти, розташовані на річці Дунай (Ізмаїл, Рені, Усть-Дунайськ).
Основне судноплавство здійснюється через Тимчасовий морський шлях, який наразі є основними воротами України до світових ринків – оголошені маршрути прямування в північно-західній частині Чорного моря, встановлені Прибережним попередженням (ПРИП) 124/23 та зазначені в наказі Командувача угрупування сил і засобів ВМС ЗС України від 26.02.2024 № 4 «Про затвердження Правил плавання до портів України через район Північно-західної частини Чорного моря в умовах правового режиму воєнного стану».
Функціонування Тимчасового морського шляху забезпечує експорт української агропродукції до портів Африки, Азії, Європи та Америки. Експорт аграрної продукції став ключовим фактором для надання продовольчої безпеки в багатьох країнах. Тимчасовим морським шляхом за вересень 2023 – жовтень 2024 року понад 3000 суднами перевезено понад 80,5 млн тонн вантажів різної номенклатури.
За даними Мінекономіки українська економіка в 2024 році має позитивні показники: https://me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=ff644139-9cb2-4c97-a9c4-396c76255d4a&title=VvpZrisNa4-5-ZaDev-iatMisiatsiv2024-Roku-EkonomichneZrostanniaPidtrimuiutAgrarniiSektorTransportTaBudivnitstvo&fbclid=IwY2xjawGtFqdleHRuA2FlbQIxMQABHcFYXLAPn0Gccb5Lxpcnd5hzr33dPfU6aSct8pCYPgecqlNj1VBdNtlwA_aem_lFbEfqEq4i9WnyqV_ENopQ, зокрема, пожвавлення внутрішнього попиту та стабільна робота Українського морського коридору підтримали позитивні тенденції у промисловості.
У жовтні 2024 року Україна встановила річний рекорд з експорту товарів, поставивши продукції на 3,8 млрд дол. США, що на 18,7 % більше показників вересня. Загальний експорт з початку року досяг 34,6 млрд дол. США. Зростання відбулось передусім завдяки збільшенню експорту агропродукції та ефективній роботі Тимчасового морського коридору та стабільній роботі портів навіть в умовах інтенсивних обстрілів, що позитивно вплинуло на зростання ВВП держави на 4,5 % (за даними Мінекономіки).
Для стабільної роботи морської логістики необхідна впевненість судновласників та іноземних партнерів у максимальному гарантуванні безпеки перевезень та отриманні компенсації від держави у випадку зазнання шкоди внаслідок збройної агресії російської федерації на морі. Це підтверджує запит від бізнесу, який залучений до морських перевезень, на продовження функціонування компенсаційного механізму.
З огляду на зазначене, гарантування безпеки та належне безперервне функціонування компенсаційного механізму для фрахтувальників, операторів та/або власників морських суден та суден внутрішнього плавання є пріоритетним завданням для держави з метою забезпечення збереження вітчизняних експортних потужностей, зокрема, для забезпечення експортно-імпортних перевезень водним транспортом вантажів різної номенклатури.
Статтею 35 Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» установлено, що в 2025 році в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, фрахтувальникам, операторам та/або власникам морських суден та суден внутрішнього плавання, що ходять під прапором України та під прапорами іноземних держав, можуть надаватися гарантії компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України та воєнних дій на території України, у сумі до 2 000 000 тис. грн за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету.
Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок надання в 2025 році гарантій компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України та воєнних дій на території України, фрахтувальникам, операторам та/або власникам морських суден та суден внутрішнього плавання, що ходять під прапором України та під прапорами іноземних держав.
Проєктом Порядку пропонується встановити в 2025 році механізм надання гарантій компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії російської федерації проти України та воєнних дій на території України, фрахтувальникам, операторам та/або власникам морських суден та суден внутрішнього плавання, що ходять під прапором України та під прапорами іноземних держав (крім суден, власниками або судновласниками яких є громадяни російської федерації та Республіки Білорусь, юридичні особи, які зареєстровані на території російської федерації та Республіки Білорусь, юридичні особи, зареєстровані на території України, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарами яких є громадяни російської федерації та Республіки Білорусь, чи юридичні особи, зареєстровані на території України, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарами яких є російська федерація та Республіка Білорусь, фізичні та юридичні особи, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції»), у разі заподіяння з 1 січня 2025 р. зазначеної шкоди під час перебування таких суден у територіальному морі України, в межах Тимчасового морського шляху та в акваторіях відкритих морських портів, (якщо вони зайшли до таких портів після 1 січня 2024 р.), за умови, що судна перевозять невійськові вантажі до (з) таких портів України.
Також пропонується встановити перелік видів збитків, які можуть підлягати компенсації, умови для застосування компенсації, вимоги до оцінки шкоди, перелік документів, який подається судновласником до Мінрозвитку для отримання компенсації, та строк подачі таких документів.
При цьому передбачається обмеження обсягу фінансового ресурсу, який необхідно буде спрямувати на реалізацію положень Порядку відповідно до суми коштів встановленої статтею 35 Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік».
Пропозиції та зауваження до проєкту наказу можуть надсилатися зацікавленими юридичними та фізичними особами протягом 15 днів з дня його оприлюднення до Управління морського та річкового транспорту Міністерства розвитку громад та територій України на адресу: просп. Берестейський, 14, м. Київ, 01135, або на електронну адресу rebenok@mtu.gov.ua
ВСІ Оголошення