Повідомлення про оприлюднення проєкту Закону України
Проєкт акта розроблений з метою приведення норм національного законодавства у відповідність міжнародним багатостороннім договорам у сфері торговельного мореплавства як держави прапора, держави порту та прибережної держави (далі – міжнародні конвенції), наближення до законодавства ЄС, а також удосконалення деяких законодавчих норм з метою спрощення, усунення наявних колізій, дерегуляції.
Кодекс торговельного мореплавства України (розроблений у 1992-1994 роках шляхом адаптації під законодавство України того часу Кодексу торговельного мореплавства СРСР 1968 року з поправками 1987 року) був введений в дію Постановою Верховної Ради України у 1994 році. На той час не було прийнято Конституцію України, норми міжнародних конвенцій у сфері торговельного мореплавства не мали належного відображення у законодавстві, перелік законів у сфері транспорту складався із Закону України «Про транспорт», введеного в дію за місяць до Кодексу торговельного мореплавства України.
За минулі 28 років суттєво змінився міжнародний правовий режим у сфері торговельного мореплавства і судноплавства внутрішніми водними шляхами. Усі міжнародні конвенції зазнали суттєвих змін, більшість викладена в новій редакції. Міжнародний режим судноплавства змінився в частині охорони людського життя на морі, запобігання забрудненню з суден, дипломування моряків, охорони суден і морських портів тощо. Україна взяла на себе зобов’язання з адаптації, наближення законодавства до законодавства ЄС.
Прийняті за роки з 1994 закони України, зокрема, кодифіковані, теж викликають необхідність перегляду застарілих правових конструкцій Кодексу торговельного мореплавства. Деякі найбільш актуальні проблеми, пов’язані з судноплавством внутрішніми водними шляхами, морськими портами, розташованими на них, суднами змішаного плавання, малими, спортивними і прогулянковими суднами, вдалося вирішити за допомогою Закону України «Про внутрішній водний транспорт». Але набагато більша частина таких проблем досі чекає на вирішення на рівні закону.
Ураховуючи викладене, Кодекс торговельного мореплавства України, закони України «Про транспорт», «Про внутрішній водний транспорт» і Закон України «Про морські порти України» потребують внесення відповідних змін.
Комплекс законодавчих завдань у законопроєкті включає:
- визначення та унормування принципів забезпечення безпеки мореплавства в територіальному морі, внутрішніх морських водах, у морських портах, на внутрішніх водних шляхах;
- відновлення, уточнення статусу капітана морського порту, наділення його повноваженнями, що відповідають сучасним підходам до цього ключового інституту в безпеці мореплавства;
- перегляд і розподіл повноважень і функцій начальника морського порту (на чолі адміністрації морського порту) та капітана морського порту (на чолі служби капітана морського порту), відповідне уточнення функцій державного підприємства «Адміністрація морських портів України»;
- впровадження міжнародного режиму охорони суден і морських портів; деталізований механізм контролю суден у морському порту;
- уточнення ролі та повноважень класифікаційних товариств і визнаних організацій;
- уточнення обов’язків судновласника та капітана, що випливають з міжнародних договорів України, зокрема, стосовно комплектації, кваліфікації, обслуговування та безпеки екіпажу;
- виправлення законодавчих прогалин стосовно дипломування моряків (зокрема, стосовно членів екіпажів риболовних суден і рядового складу екіпажів усіх суден), наведення вичерпного переліку членів екіпажів морських і річкових суден, посади яких відносяться за міжнародними договорами України або законодавства ЄС до регульованих професій і потребують дипломування (сертифікації);
- виправлення недоліків, виявлених під час впровадження норм Закону України «Про внутрішній водний транспорт», термінологічного, змістовного, колізійного характеру;
- удосконалення правової конструкції комплексу вимог, що стосуються кваліфікації палубної команди суден внутрішнього плавання (переліку посад, кваліфікаційних документів, порядку видачі, випадків виключень, строку дії, врахування віку, медичних показників тощо);
- уточнення класифікації внутрішніх водних шляхів морського характеру; усунення термінологічних, компетенційних та змістовних колізій у Кодексі торговельного мореплавства України, Водному кодексі України, законах України «Про транспорт», «Про морські порти України», «Про місцеві державні адміністрації»;
- перегляд функцій центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства в Кодексі торговельного мореплавства, законах України «Про транспорт», «Про внутрішній водний транспорт» та «Про морські порти України» з метою виключення дублювання законодавчих норм і уточнення розподілу компетенції, зокрема з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах морського і внутрішнього водного транспорту;
- спрощення процедур адміністративного характеру, більш чіткий перелік повноважень державних органів, виключення зайвих адміністративних бар’єрів, документів тощо.
Зауваження та пропозиції до проєкту Закону України зацікавленими юридичними та фізичними особами просимо надсилати протягом 30 днів з дня його оприлюднення до Управління морського та річкового транспорту Міністерства інфраструктури України.
ВСІ Оголошення