Для людей
з порушенням зору

Ви будете переадресовані на mindev.gov.ua
    Оголошення    22 Листопада 2023, 10:48
Версiя для друку


Повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України

«Про внесення змін до Порядку надання гарантій компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України та воєнних дій на території України, фрахтувальникам, операторам та/або власникам морських суден та суден внутрішнього плавання, що ходять під прапором України та під прапорами іноземних держав»
22 Листопада 2023, 10:48

Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку надання гарантій компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України та воєнних дій на території України, фрахтувальникам, операторам та/або власникам морських суден та суден внутрішнього плавання, що ходять під прапором України та під прапорами іноземних держав» розроблено з метою вдосконалення Порядку надання гарантій компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України та воєнних дій на території України, фрахтувальникам, операторам та/або власникам морських суден та суден внутрішнього плавання, що ходять під прапором України та під прапорами іноземних держав, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2023 р. № 548 (далі – Порядок), для можливості практичної реалізації механізму компенсації судновласникам шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії російської федерації проти України та воєнних дій на території України, та створення сприятливих умов для відновлення судноплавства в територіальних водах України та забезпечення роботи відкритих для суднозаходжень українських морських портів «Великої Одеси».

Згідно з усталеною практикою до стандартних виключень зі страхового покриття належать страхові випадки, які сталися під час надзвичайного, особливого чи військового стану, оголошеного органами влади в країні, або на території дії договору страхування. У зв’язку зі збройною агресією російської федерації проти України та військовими ризиками на сьогодні відсутнє покриття відповідних страхових виплат для суден, які слідують до північно-західної частини Чорного моря.

Зокрема, ці території, віднесені до районів з навігаційними обмеженнями для військових дій, ударів, тероризму та пов’язаних з цим небезпек – The Listed Areas, що публікується в Лондоні Об’єднаним військовим комітетом:

https://www.ms-ins.com/business/hull/war/pdf/listedAreaMap.pdf

На сьогодні продовжують свою роботу лише 6 українських морських портів: повноцінно – 3 морські порти, розташовані на річці Дунай (Ізмаїл, Рені, Усть-Дунайськ), в 3 морських портах «Великої Одеси» (Одеса, Чорноморськ, Південний) – судноплавство наразі можливе через новий морський коридор, що є альтернативою Ініціативі щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів, яка з 17.07.2023 фактично не функціонує через вихід з неї російської федерації в односторонньому порядку.

За результатами проведених зустрічей з судновласниками, страховими компаніями та бізнес-асоціаціями, беручи до уваги мету Порядку – мотивація стандартних судновласників (для яких наявні ризики повинні мати економічний сенс) здійснювати суднозаходи до українських портів, сформовано позицію щодо необхідності внесення змін до Порядку для можливості його практичного застосування, виходячи з міжнародної страхової практики та стандартних процедур та документів страхових компаній.

Порядок необхідно відкоригувати, виходячи з існуючих комерційних відносин між судновласниками та страховими компаніями, зокрема, з огляду на те, що страховик не має інструментів або мотивації для точного визначення причинно-наслідкового зв’язку для видачі офіційної відмови із зазначенням конкретної причини пошкодження «збройна агресія Російської Федерації проти України та воєнних дій на території України». Стандартна процедура для страховиків фокусується на оцінці страхового випадку та визначенні того, чи покривається ризик (шкода) полісом чи ні, без визначення остаточної причини збитку. Тож, вимога отримання від страховика такого документу, як відмова у наданні страхового відшкодування є невиконуваною на практиці, що, у свою чергу, робить механізм гарантування нефункціональним. Тому, з Порядку необхідно вилучити норми щодо необхідності надання відмови страховика із зазначенням конкретної причини пошкодження. Натомість, опис подій та дату завдання шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, може навести сам судновласник у листі-заяві щодо компенсації шкоди.

При цьому, для уникнення різнотлумачення, що відносити до шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, в Порядок необхідно ввести відповідний термін, враховуючи, що сам факт військової агресії російської федерації породив ризики для судноплавства в територіальних водах та портах України, де саме російська федерація є відповідальною за можливі збитки судновласників.

Також, пункт 7 Порядку потребує коригування, оскільки в договорі страхування відповідно до вимог статті 16 Закону України «Про страхування» визначаються умови здійснення страхового відшкодування та причини відмови в здійсненні страхового відшкодування, а не розмір такого відшкодування. Водночас страховик, може і не проводити розрахунок суми такого відшкодування. Одночасно, враховуючи те, що не всі акваторії відкритих морських портів України знаходяться в територіальному морі України, а ризик шкоди від дій російської федерації існує і для суден, які здійснюють вантажнорозвантажувальні операції безпосередньо біля причалів, необхідно ввести уточнення щодо застосування дії Порядку і на акваторії відкритих морських портів «Великої Одеси».

Також необхідно врахувати прогноз, що безпеку судноплавства не буде відновлено до кінця 2023 року, і ця ситуація потребуватиме від України вжиття всіх можливих заходів для забезпечення проходу вантажного флоту до портів України і в подальшому. Тому необхідно продовжити дію механізму відшкодування, без обмежень 2023 роком.

З огляду на зазначене, створення умов для суднозаходжень до українських морських портів, гарантування безпеки для судновласників є пріоритетним завданням для держави з метою забезпечення збереження вітчизняних експортних потужностей, зокрема для забезпечення експорту сільгосппродукції та імпорту мінеральних добрив.

Таким чином, для реалізації проходу до портів України через район північно-західної частини Чорного моря в умовах дії режиму воєнного стану, гарантування безпеки для фрахтувальників, операторів та/або власників морських суден та суден внутрішнього плавання, забезпечення експортноімпортної логістики водним транспортом через відкриті морські порти України, проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку в частині:

  • виключення норм щодо обмеження дії Порядку в частині термінів та джерел державного бюджету;
  • розширення дії Порядку на акваторії відкритих морських портів Одеса, Південний та Чорноморськ;
  • визначення поняття «шкода, заподіяна в наслідок збройної агресії Російської Федерації проти України»;
  • заміни умови щодо відсутності в договорі страхування та/або страховому полісі чи Р&I полісі, та/або за правилами відповідного Р&I клубу страхового покриття у зв’язку зі шкодою, заподіяною внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, на відсутність покриття ризиків на територію, віднесену до районів воєнних (бойових) дій, або віднесену до районів з навігаційними обмеженнями для військових дій, ударів, тероризму та пов’язаних з цим небезпек, що відповідає існуючій міжнародній страховій практиці;
  • коригування норми щодо граничної суми компенсації шкоди (пропонується виключити обмеження страховим відшкодуванням, передбаченим договором страхування або Р&I полісом – оскільки така сума зазвичай не зафіксована в самому договорі/полісі); коригування строків подання заяви на відшкодування шкоди та пакету необхідних документів (зокрема, пропонується вилучити з переліку письмову відмову страховика у наданні страхового відшкодування);
  • можливості надання заяви в електронній формі.

Пропозиції та зауваження до проєкту наказу можуть надсилатися зацікавленими юридичними та фізичними особами протягом 30 днів з дня його оприлюднення до Управління морського та річкового транспорту Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України на адресу: просп. Перемоги, 14, м. Київ, 01135, або на електронну адресу rebenok@mtu.gov.ua

Проєкт акта

Зміни

Пояснювальна записка

Порівняльна таблиця

Аналіз регуляторного впливу

 



ВСІ Оголошення