Для людей
з вадами зору

    Галузі    Залізничний транспорт    Реформи залізничного транспорту
Версiя для друку


Реформи залізничного транспорту

Угодою про асоціацію України та ЄС визначено зобов’язання щодо імплементації 6 директив та 4 регламенти ЄС у сфері залізничного транспорту.

Імплементація зазначених актів законодавства передбачає,  зокрема, забезпечення прозорості та недискримінаційного доступу до інфраструктури залізничного транспорту всіх підприємств залізничного транспорту, покращення послуг залізничних перевезень пасажирів та сприяння інтеграції української залізничної системи в залізничну систему Співтовариства.

На сьогодні проводиться робота в 2х напрямках:

1. Розроблення законодавчої та нормативно-правової бази з урахуванням нормативних актів законодавства ЄС

Розроблено нову редакцію Закону України «Про залізничний транспорт України». Його метою є вдосконалення ринкових механізмів господарювання на залізничному транспорті, побудова нової структури взаємовідносин учасників перевізного процесу. У законопроекті закріплені чіткі та рівні для всіх правила ведення господарської діяльності на ринку залізничних перевезень. Також законопроект встановлює принцип рівноправного доступу до послуг інфраструктури, що поширюється на всіх осіб, зацікавлених в отриманні таких послуг.

Законопроект був зареєстрований у Верховній Раді України. Комітетом з питань транспорту Верховної Ради України утворено Робочу групу щодо опрацювання законопроекту, до якої увійшли представники бізнесу (Європейська Бізнес Асоціація, Американська Торгівельна Палата, тощо). Метою цієї робочої групи є доопрацювання законопроекту для збалансованого урахування інтересів держави, приватного бізнесу (це і майбутні перевізники, і вантажовласники, і власники під’їзних колій), та ПАТ «Укрзалізниця» як оператора інфраструктури та найбільшого перевізника. Під час доопрацювання законопроект зазнав значних змін, тому Комітетом було прийнято рішення повернути законопроект для доопрацювання, у той же час Робоча група продовжує свою роботу.

Напрацювання Робочої групи лягли в основу нової версії проекту Закону України «Про залізничний транспорт України», який 17 листопада був внесений до Верховної Ради України одним з членів Робочої групи разом з іншими народними депутатами України та зареєстрований за № 7316.

Законопроект презентує нову модель ринку залізничних перевезень, аналогічну європейським залізничним системам. У зв’язку з побудовою нової структури взаємовідносин на залізничному транспорті у проекті закріплені основні вимоги, обов’язки та права оператора інфраструктури, перевізника, володільця під’їзних колій, норми щодо управління об’єктами інфраструктури, основні вимоги до залізничного рухомого складу та основи діяльності операторів залізничного рухомого складу. Законопроект встановлює принцип рівноправного доступу до послуг інфраструктури, що поширюється на всіх осіб, зацікавлених в отриманні таких послуг. Також законопроект передбачає створення системи державного управління у сфері безпеки на залізничному транспорті відповідно до вимог положень законодавства Європейського Союзу, імплементація яких передбачена Угодою про асоціацію, що дозволить підвищити рівень безпеки перевезень в умовах розвинутої конкуренції на ринку залізничних перевезень.

Необхідно підкреслити, що законопроект є відправною точкою для здійснення реальних реформ в галузі, імплементації Угоди про асоціацію України та ЄС. Законопроект підтриманий європейськими експертами. Крім того, його прийняття потрібне вже сьогодні, оскільки структурна реформа Укрзалізниці запущена. Відставання впровадження нових – рівних – правил гри для всіх учасників ринку залізничних перевезень, які саме і започатковує законопроект, може призвести до небажаних наслідків, такі як нерівна конкуренція, відсутність балансу інтересів держави та господарюючих суб’єктів.

Після прийняття Закону буде напрацьована та прийнята нова нормативно-правова база функціонування галузі. Це: правила доступу до інфраструктури, нові процедури доступу до ринка – ліцензування, сертифікація безпеки, допуск машиністів локомотивів, тощо.

Робота над розробленням проектів актів вже проводиться. Зокрема, в Міністерстві утворено Робочу групу з опрацювання питання допуску приватних локомотивів на колії загального користування.

Вже до моменту прийняття Закону України «Про залізничний транспорт України» проводиться робота щодо удосконалення тарифного регулювання. 01.02.2017 прийнято розпорядження Кабінету Міністрів України № 64 «Про визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 09 квітня 2012 р. № 209», яким скасовано різницю у вагонній складовій тарифу для державних та приватних вагонів. Застосування для напіввагонів ДВК правил експлуатації та порядку визначення провізної плати, встановлених для власних вагонів, як у межах України, так і за її межами, а також установлення ринкової вагонної складової, дасть змогу балансоутримувачу компенсувати затрати на ремонт, утримання вагонів і їх оновлення та забезпечить рівні економічні умови з іншими власниками рухомого складу, які формують плату за користування власними вагонами за ринковими умовами.

2. Структурна реформа ПАТ «Українська залізниця»

Метою проведення структурної реформи ПАТ «Укрзалізниця» (в ракурсі виконання актів законодавства ЄС) є організаційне та фінансове розділення оператора інфраструктури та перевізника всередині Товариства. Це – найперша умова справедливого доступу до інфраструктури.

Також трансформація державної залізничної компанії за видами бізнесу дозволить забезпечити прозорість фінансових потоків всередині товариства, підвищити якість управління кожним видом діяльності. Це дозволить Товариству підготуватися до появи приватних конкурентів на ринку залізничних перевезень.

ПАТ «Укрзалізниця» утворено 5 функціональних філій: «Пасажирська компанія», «Воєнізована охорона», «Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд», «Енергоремтранс», «Центр діагностики залізничної інфраструктури», а також представництво Товариства в Польщі та Словенії.

Також ПАТ «Укрзалізниця» розроблено проект Стратегії розвитку Товариства до 2021 року, який у тому числі включає проведення структурних перетворень.

Семінар на тему «Відкриття ринку послуг залізничних перевезень для конкуренції відповідно до європейської моделі»: презентаційні матеріали